sep 052017

Sinds de komst van Max Verstappen naar de F1 lijkt de sport populairder dan ooit. Maar mensenlief zeg, je zou me toch maar honderden van je zuurverdiende euro’s hebben uitgegeven aan Spa-tickets om Max vervolgens te zien uitvallen of lek te zien rijden zoals afgelopen weekend op Monza. Huilen met de Red Bull-pet op dus… Gelukkig kreeg onze Rikkert de kans om zelf maar eens achter het stuur te kruipen in een poging die gare bak wél over de finish te krijgen. For real? Nee, niet echt natuurlijk, maar met F1 2017 op de PS4. En? Beviel dat een beetje? Nou, dat lees je dus hier.

Laat ik even kort door de bocht gaan (jaja, een bewuste en middelmatige woordgrap) en zeggen dat naast alle verschillende game-modi zoals time attack, online racen en losse GP’s, de carrièremodus toch het aller-aller vetst is. In een poep en een scheet maak je je eigen personage aan. De mogelijkheden zijn helaas niet heel erg uitgebreid, maar een grappige feature is wel het ‘ontwerpen’ van je eigen helm. En laten we eerlijk zijn; veel meer dan je helm en je handen zie je van je personage tijdens het racen toch niet.

Er liggen meteen wat leuke aanbiedingen voor je klaar, zelfs van de topteams. Maar omdat je in die topteams ook meteen optimaal moet presteren, leek het me leuker in te stappen bij een middenmoter, namelijk het Toro Rosso-team. Bij dat team liggen de verwachtingen van jou nu eenmaal wat lager en is er meer ruimte voor ontwikkeling. Ook krijg je je vooruitgang ten opzichte van je eerste directe concurrent, namelijk je teamgenoot, te zien en kun je je aan hem afmeten om te zien hoe jij presteert binnen het team.

Tijdens de vrije trainingen hoef je je niet te vervelen. Je hoeft je namelijk niet blind te staren op die ene snelle ronde, maar je kunt je richten op meerdere doelen. Zoals de baan verkennen door bepaalde checkpoints aan te tikken die zich op de ideale lijn bevinden en op tijd de DRS te activeren in de DRS-zone. Hierdoor heb je binnen no time het circuit goed door. Ook kun je je banden leren managen en je brandstof leren besparen. Je team kan hierdoor waardevolle data verzamelen om je auto af te stellen. Ook kan je team aan de hand van een korte race simulatie, je racepace beoordelen en daar een bepaalde race-strategie op baseren.

Door al deze mini-uitdagingen binnen de vrije trainingen kun je, afhankelijk van je prestaties zogeheten ‘resource points’ verzamelen die je kunt investeren in de technische ontwikkeling van je bolide. De ‘R&D-tree’ laat je je wagen eindeloos verbeteren en je kunt de loop van deze ontwikkelingen zelf bepalen. Het is maar net waar jij de nadruk op wilt leggen. Gelukkig adviseert je crew je wel in welke updates zij zouden aanbevelen, mocht je je hier niet teveel mee bezig willen houden.

De uiteindeijke races zijn ook erg realistisch. Niet zelden moest ik eerder pitten dan gepland, verloor ik bepaalde versnellingen of viel ik zelfs helemaal uit met technische mankementen. Erg realistisch dus. De nadruk ligt bij F1 2017 daardoor erg op de intensiteit en de emotie van het racen. Snel zijn alleen is niet genoeg.

Tijdens de race krijg je van je team door hoe het bijvoorbeeld staat met je brandstofverbruik. Het kan zijn dat je teveel ‘pusht’ en je brandstof op ‘lean’  moet zetten om in ieder geval de eindstreep te halen, maar de keerzijde van de medaille is dan wel dat je per sector al snel zo’n halve seconde verliest en dus je voorsprong kunt verspelen. Het tactisch racen en het strategisch plannen van je race is dus, net als in het echt, een allesbepalende factor in de game. Iets wat ik persoonlijk als kijker ervaar als iets vervelends, ervaar ik als speler als toegevoegde waarde voor de gameplay.

Niet alleen alle 2017-spec wagens zijn in de game verwerkt, maar ook een flink aantal historische wagens. Tuurlijk was vroeger niet alles beter, want ze zijn qua rijgedrag een stuk lastiger om te temmen, maar ze klinken toch nog echt altijd een stuk bruter. Tegenwoordig is een ‘eargasm’ ver te zoeken nu de wagens klinken als opgevoerde stofzuigers. Ook zijn ze leuk verwerkt in de carrièremodus in de invitational events. Hierdoor krijg je de kans ze te besturen in verschillende races, zoals bijvorbeeld. overtake challenges.  Een welkome afwisseling.

Trouwens, over gameplay gesproken. Deze is dik in orde. Door de nieuwe regels in de F1, waardoor onder andere de banden breder zijn en de frontwing groter, heb je fors meer downforce en dus veel meer grip en veel directere stuureigenschappen. Een detail dat in F1 2017 mooi doorgevoerd is. In tegenstelling tot de meeste racegames, werkt de cockpit-view erg goed en voel je plek op de baan goed aan. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik helaas niet in bezit ben van een playseat of iets dergelijks, dus heb de game gewoon met een controller gespeeld en dus niet met een racestuur. Hoe de force-feedback daar is kan ik dus niet beoordelen, maar met de controller voelde het in ieder geval goed aan.

De graphics van de wagens en circuits zijn erg netjes. Helemaal de dynamische weersveranderingen zien er erg fraai uit. Alleen de omgeving rond de baan en het publiek voelen een beetje sneu aan en ook de cutscenes van voor de race of na de race in het parc fermé en het podium zien er toch wel wat gedateerd uit eerlijk gezegd.

Online racen kan met zoveel spelers tegelijk kan erg intens zijn, maar in de praktijk moet ik bekennen dat het toch al snel een crash-fest wordt. Balen natuurlijk, want het is erg frustrerend als je uitvalt omdat iemand anders je mooi opgebouwde race keihard verneukt.

Met F1 2017 heeft Codemasters het toch maar weer geflikt. Door de uitgebreide career mode hoef je je geen seconde te vervelen en staat deze game garant voor vele uren raceplezier. Ok, de graphics kunnen hier en daar iets mooier en het zou ook fijn zijn als je na het behalen van je doelen de vrije trainingen in 1 keer zou kunnen skippen naar de kwalificatie. Soms is de game ook net even iets té realistisch, waardoor je gillend achter je scherm staat te vloeken als je na een half uur racen 3 bochten voor het einde uitvalt door een technisch mankemant. Maar goed, that’s racing 😉

F1 2017 krijgt van mij 4 sterren.