Game Review God Of War

Wat moet het verschrikkelijk balen zijn om als liefhebber van goeie en vette games, op dit moment, niet in het bezit te zijn van een PS4. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd! Een gamer is voor mij een gamer, het maakt mij niks uit waar jij je games op speelt, maar de nieuwe God Of War, die exclusief verkrijgbaar is voor de PS4, is nou net zo een game waarvan ik vind dat iedere gamer deze zou moeten kunnen spelen en ervaren. De realiteit is alleen zo, dat, als je deze game zou willen spelen, je toch echt een PS4 gaat moeten zien te scoren. Ik weet dat er veel games worden gezien als zogenaamde ”system sellers” maar nog nooit heb ik een game gespeeld en daarna gezegd, doe jezelf een plezier, koop een PS4 en speel de nieuwe God Of War!

God of War is een gamefranchise, die toch alweer een hele lange tijd met ons meedraait. De eerste GOW game kwam exclusief uit voor de PS2, in 2005 en bracht ons meerdere vervolgen en zelfs een paar spin-off games.

Game Review God Of War

History: Op een side-scrolling GOW mobile game na, hield eigenlijk elke game uit de franchise zich aan dezelfde hack and slash formule die er werd neergezet in het origineel. Je wist eigenlijk precies wat je kon verwachten van elke sequel, super snelle en mega vloeiende maar vooral brute hack and slash actie, verweven in een verhaal wat zich afspeelt in de Griekse mythologie.

God of War story trailer

In de nieuwe GOW, is alles anders. En met alles bedoel ik dan ook echt alles! Kratos, die dezelfde Kratos is als uit de voorafgaande delen, is toch een andere Kratos als dat je denkt. Ik bedoel niet alleen hoe ze hem ditmaal als karakter geschreven hebben, wat ouder en een stuk rustiger, maar zelfs zijn voice actor is voor het eerst in de franchise iemand anders. Een verandering waarvan ik in het begin erg skeptisch over was, maar waarvan ik wel altijd de beslissing begreep en nu na het spelen zelfs, ten zeerste respecteer.

Game Review God Of War

Verder is ook Kratos zijn standaard wapen (de beruchte ”Blades Of Chaos”) anders, de combat is anders, het type game is anders, zelfs de mythologie is anders! GOW games waren eigenlijk altijd wel 100% lineair, ook dit is verandert, je liep normaal 1 richting op en slachtte alles en iedereen af die je tegenkwam en speelde de game in ongeveer 10 uur uit.

God Of War review

Maak nu je borst maar flink nat voor heel wat exploring, side missions en traveling zoals je dat nog nooit eerder heb gezien in een GOW game. Terugkeren naar specifieke plekken en of schatkisten die eerder onbereikbaar waren voordat je bepaalde skills of benodigdheden had zul je ook vaak genoeg moeten doen *kuch* ”metroidvania” *kuch*.

God of War gameplay trailer

GOW PS4 is simpelweg volop rpg gegaan en ik vind het fantastisch. Een open world game is het zeker niet, maar je zult genoeg open gebieden tegenkomen om te exploren, denk maar aan de Tomb Raider reboot als je het ergens een beetje mee zou moeten vergelijken.

God Of War review

Het upgraden van je karakter, of beter gezegd karakters en hun uitrusting vraagt ook de hoognodige aandacht en daar is eerlijk gezegd niet veel vernieuwends aan.
Dit geldt stiekem ook voor het hele aspect van de open gebieden en de aanwezige rpg elementen, maar het feit dat dit allemaal voor het eerst voorkomt in een franchise die al deze elementen nog nooit eerder heeft gehad, voelt het toch erg vernieuwend en fris aan om nu te kunnen doen in een GOW game.

God Of War review

Kratos heeft alle goden uit de Griekse mythologie afgeslacht, dus er zat niks anders op dan de Noorse mythologie dan maar in te stappen. Bekende Noorse goden zoals, Odin en zijn zoon Thor bevinden zich ditmaal in Kratos zijn avontuur. Een avontuur die Kratos overigens niet alleen aangaat deze keer.

Review God Of War

Zijn jonge zoon Atreus wijkt niet af van zijn zijde tijdens hun avontuur en vele fans, waaronder ik, vroegen zich af of dit niet op den duur flink op de zenuwen zou gaan werken. Gelukkig kan ik je mededelen dat dit, bij mij in ieder geval, niet is gebeurt. De voornaamste reden hiervoor is Atreus zijn bijdrage aan de combat. De kleine man is namelijk een ware scherpschutter met zijn pijl en boog.

God Of War Review

De combat is dan ook waar GOW PS4 het meest schittert. Kratos zijn Leviathan axe is de grote show steler en dit wapen, is te vergelijken met de hamer van Thor, na het gooien van deze machtige bijl, kan je met 1 druk op de knop het wapen laten terugkeren naar Kratos zijn hand. Dit is een van de vele dingen die zorgt voor heel wat diepgang en variatie tijdens de gevechten. Gooi je de bijl weg of hangt hij veilig aan je rug, dan zul je het zo nu en dan even met je vuisten en schild moeten doen. Er zijn genoeg upgrades en nieuwe moves te unlocken en zelfs Atreus zal steeds meer en meer zijn steentje bijdragen tijdens de meer dan brute confrontaties.

God Of War Review

GOW PS4 is denk ik wel de mooiste game van de huidige generatie console games. De omgevingen waar Kratos langskomt tijdens zijn avontuur zijn prachtig, heel divers en het zal ook niet……zeer anders dan wat je gewend bent van GOW. De enige klacht die ik met deze game heb, daar komt ie hoor……..is de titel! Ik had het persoonlijk veel beter gevonden als de game simpelweg ”God Of War 4″ had geheten. Het sluit misschien niet direct aan op GOW 3, maar er is zeker wat continuïteit in terug te vinden.

Review God Of War

Ik heb hier op PrutsFM maar 1 keer een game 5 sterren gegeven en dat is eerlijk gezegd een score voor die game waar ik achteraf een beetje spijt van had.Ditmaal gaat dat me niet gebeuren en wordt de nieuwe God Of War PS4 door mij beloont met 5 hele dikke overtuigende sterren!