Review Dishonored: Death Of The Outsider

Ik krijg een beetje het gevoel, dat game developers en of publishers, er een sport van maken om de DLC van hun populaire games ietwat dikker aan te kleden, met als doel, het keiharde FEIT, dat het om DLC gaat te kunnen maskeren. Verkoop je je DLC als een zogenaamde, stand-alone game dan heb je natuurlijk direct het ideale excuus om een eurootje of 15 aan de verkoopprijs toe te voegen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de onlangs uitgekomen Uncharted: The Lost Legacy en de ietwat oudere games als Infamous First Light en Assassins Creed: Freedom Cry, om er maar een paar op te noemen. Is Dishonored: Death Of The Outsider de nieuwste toevoeging aan, wat ik dus noem ”gemaskeerde DLC”? Of is Dishonored: Death Of The Outsider haar prijskaartje van 30 euro waard? Of moet je lekker wachten tot een 15 euro prijsdaling naar wat de originele verkoopprijs van een gemiddelde DLC hoort te zijn?

PLOT: Dishonored DOTO, plaatst jou in de schoenen van Billie Lurk, deze moet je kennen uit Dishonored 2, als kapitein van het schip The Dreadful Wale. Billie Lurk heeft een geschiedenis met de assassin Daud, die je weer moet kennen uit de Dishonored DLC The Knife Of Dunwall. Ik raak eerlijk waar zelf in de war tijdens het verstrekken van deze informatie, maar goed.

Afbeeldingsresultaat voor Billie Lurk

Billie Lurk en Daud hebben beide een bloedhekel aan The Outsider, die moet je weer kennen van zowel Dishonored als Dishonored 2, dit is namelijk de zwart ogige, godlike achtige figuur die jou in elke Dishonored game van je special powers voorziet.

Afbeeldingsresultaat voor daud

Weetje wat, ik hou al op! Billie en Daud willen the outsider dood hebben en dat mag jij gaan regelen, heel veel succes met het uitzoeken van hoe en waarom.

Het lijk mij zeer onnodig om inhoudelijk over de gameplay te gaan praten van DOTO, je kan hier op PrutsFM beide de reviews terugvinden van zowel Dishonored als Dishonored 2 waarin dat al uitgebreid besproken is, het lijkt mij dat de meeste gamers die klikken op de review van een DLC, willen weten of het je zuurverdiende centen waard is en over het algemeen al aardig bekend zijn met de source material, dus daar ga ik dan ook in dit geval maar even vanuit.

Afbeeldingsresultaat voor Dishonored Death Of The Outsider gameplay

Dishonored DOTO bestaat uit 5 missies, ja je leest het goed 5 missies! Ik heb de ”game” uitgespeeld in een uurtje of 7 en geloof me als ik je zeg dat ik er nog flink me tijd voor heb genomen. Speel je iets haastiger dan ik dat heb gedaan, dan is de kans zeer groot dat jij over elke missie ongeveer 1 uur doet. Ik krijg direct het gevoel, dat de vraag of deze game haar prijskaartje van 30 euro waard is, al meteen is beantwoordt.

Dat is ie in mijn ogen dus niet. Ik heb met veel plezier 7 uurtjes aan DOTO besteed, maar zoals ik al dacht, is het niks meer of minder dan een bikkelharde DLC met een waarde van 15 euro ingepakt en gecamoufleerd in een iets dikker pakketje met een 30 euro prijskaartje daarop geplakt.

Afbeeldingsresultaat voor Dishonored Death Of The Outsider

Het is mogelijk om misschien wel een uur of 12 in deze DLC te steken, maar dat komt puur door het kleine beetje replay value die deze DLC te bieden heeft. Het is namelijk zoals je gewend bent, van Dishonored, mogelijk, om de missies op verschillende manieren aan te pakken en af te sluiten, waardoor het opnieuw spelen van een missie dus een aanwezige optie is.

Elke missie heeft ook contracts, die bijvoorbeeld kunnen bestaan uit het stelen van een specifiek item of het assassinaten van een specifiek karakter. Besluit jij al deze contracts te doen, dan kun je al gauw een minuut of 20 aan elke missie toevoegen. Ondanks deze extra mogelijkheden heb ik al gauw gemerkt, dat het een stuk minder rewarding is om dit allemaal te doen, dan in de main games uit de serie.

Afbeeldingsresultaat voor Dishonored Death Of The Outsider contracts

DOTO voelt eigenlijk vanaf het begin al aan als DLC, de gebieden waarin de missies zich afspelen zijn kleiner en de wapens en special powers waarmee je dit mag doen (zijn nog steeds vet) maar aanzienlijk minder. Had Dishonored een prijskaartje gehad van 15 euro dan had deze DLC met gemak 4 sterren gekregen!

Gelukkig voor de gamers, maar helaas voor de developers en publishers, maskeren wij hier op PrutsFM helemaal niks en wordt Dishonored Death Of The Outsider, beloond met 2 en een halve ster.