jun 262019
 

2019 sjeest aan ons voorbij en we zitten alweer in week 26 van het jaar. En laat me je één ding vertellen; week 26 is verdomme de mooiste week van het jaar. Nee, nee… niet omdat het deze week zulk lekker weer is, maar omdat het TT-week is!!! Nog maar een paar dagen en dan barst het geweld weer los op de Drentse hei. Wij hebben met MotoGP19 de laatste weken al flink wat rubber neergelegd op het asfalt van het TT-circuit en onze bevindingen lees je hartstikke hier.

Het is met sportgames natuurlijk vaak zo dat je er niet per sé even reikhalzend naar uit kijkt als naar bijvoorbeeld een nieuwe GTA. Ik bedoel hoeveel kun je nu in een jaar verbeteren of vernieuwen aan zo’n game? Tuurlijk, alle rijders zitten weer op de juiste zitjes en de bikes zijn qua looks weer up-to-date, maar verder is het enkel weer race na race rijden tegen een saaie AI toch? Toch? Nope!

Ontwikkelaar Milestone introduceert in MotoGP19 iets wat ze zelf als revolutionair bestempelen, namelijk het zogeheten ‘Neural AI’. AI (Artificial Intelligence) staat voor een bepaald gedrag van een tegenstander, of in ieder geval de motor ervan, die niet wordt bestuurd door een mens. Tot dusver was het zo dat je tegenstanders op de baan reageerden op bepaalde situaties op basis van een berg regeltjes en code, ingeklopt door een programmeur.

Neural AI is een nieuwe ontwikkeling, waardoor je tegenstanders op de baan autonoom leren hoe ze zich moeten gedragen om een bepaald doel te bereiken. De programmeurs hebben je tegenstanders dus ‘uitgelegd’ welke acties een negatief gevolg hebben en welke een positief gevolg. Het klinkt allemaal als sci-fi, maar in feite is het dus echt zo dat je tegenstanders zichzelf ‘leren’ hoe ze zich moeten gedragen om een race te winnen.

Dit is tijdens het racen niet meteen merkbaar, maar als je er op let zul je merken dat ze vaak andere lijnen rijden om je in te kunnen halen en dat ze harder terugvechten. Ook zag ik in een replay terug dat er een tegenstander te laat remde in een poging om mij in te halen. Om niet te crashen, zette hij de motor rechtop en ging wijd. Erg indrukwekkend en dit helpt mee aan een nog realistischere race-ervaring.

Wat ik eigenlijk de meest interessante toevoeging vind aan MotoGP19 is de graphics editor. Hier kun je je creativiteit volledig de vrije loop laten om je eigen rijder helemaal naar je eigen smaak te customizen. Je kunt uit alle merken helmen kiezen en vervolgens een shitload aan lagen en stickers op je helm spuiten en plakken om tot de mooiste creaties te komen. Deze kun je overigens ook uploaden om deze designs te delen en ook kun je creaties van anderen downloaden.

Ook kun je je eigen racenummer helemaal zelf ontwerpen en ook een patch maken voorop je kont. Ook deze designs kun je in beide gevallen uploaden en in geval van gebrek aan creativiteit downloaden.

De graphics zijn weer prima. Ze missen weliswaar het foto-realisme wat je aan het eind van de levensloop van de PS4 wel mag verwachten, maar Milestone heeft z’n best gedaan de rijders goed te laten lijken en de modellen van alle bikes kloppen tot in de meest minitieuze details. Gelukkig is de photomode weer geïmplementeerd, zodat je er optimaal vanuit alle hoeken van kunt genieten op ieder moment.

Wel is de omgeving een beetje doods. Wat MotoGP18 teveel had aan overdreven veel rookbommen langs de kant, heeft deze game een beetje te weinig. Er zit simpelweg wat minder leven en sfeer in.

Wat overigens écht een hele dikke domper is, is dat de game op een (weliswaar stabiele) 30 FPS draait in plaats van de 60 FPS waar bijvoorbeeld een game als ‘Ride 3’ wél op draait. Notabene van dezelfde ontwikkelaar. Een onbegrijpelijke keuze.

De gameplay is heel erg wennen. De physics voelen op zich wel wat lekkerder, maar het remmen is echt wel een apart verhaal. Kijk, normaal gesproken als je je voorrem inknijpt met carbon remschijven in de MotoGP, moet je oppassen dat je achterwiel niet meters de lucht invliegt door de brute remkracht. Zo niet in MotoGP19 helaas. Je gas simpelweg loslaten heeft nog meer effect. Een vreemde ontwikkeling, want het is nu juist de kunst om je ballen te tonen door zo laat mogelijk je rem in te knijpen om je tegenstanders eruit te remmen.

Bandenslijtage is eindelijk écht een ding en een leuke feature. Tijdens de tests, kwalificatie en races heb je een x-aantal banden compounds en deze moet je tactisch inzetten. De slijtage is ook echt merkbaar. Na een paar rondes komt de bekende ‘drop’ van de grip en kun je minder heftig op het gas. Ook de bandentemperatuur speelt een rol. Je moet dus, net als in de echte MotoGP niet allen keihard kunnen rijden, maar er komt nu ook meer tactiek bij kijken. Voor het eerst heeft de AI hier ook last van. Wel zo eerlijk natuurlijk.

De MotoE is ook vertegenwoordigd in MotoGP19. Leuk dat het erin zit voor de volledigheid natuurlijk en het is ook leuk om even te doen. Door het gesuis van de accu in plaats van het brute gebrul van een verbrandingsmotor hebben de mensen in de kamer om je heen ook even wat rust aan hun oren, dat dan weer wel. Door het gelimiteerde aantal tracks waarop je ermee kunt rijden, ben je er alleen wel snel klaar mee.

Mocht je je carrière even willen laten voor wat het is, kun je je lol op met één van de vele uitdagende events. Dit zijn waargebeurde scenario’s die zich over alle periodes van de GP’s hebben afgespeeld. Van de 2-strokes tot aan de huidige bikes. Voor de liefhebber is het pure nostalgie om die momenten te herbeleven.

Aan de hand van je behaalde resultaat speel je verschillende zaken vrij. Zoals bijvoorbeeld stickers voor je helm, maar belangrijker nog; historische motoren en rijders. Zo kun je bijvoorbeeld time trials doen met de Valentino Rossi uit 2009 of wijlen Marco Simoncelli uit 2011.

De multiplayer is beter dan ooit dankzij de dedicated servers. Door de groeiende populariteit van de MotoGP zijn er momenteel meer online spelers dan ook en er is dan ook altijd wel een race te vinden waar aan je mee kunt doen. Wat alleen apart is, is dat je een random racenummer toegewezen krijgt als je met je eigen racer speelt. Ook kun je niet je eigen banden kiezen.

Al met al heeft Milestone echt zijn best gedaan om naar de feedback van de community te luisteren en de meest complete MotoGP game ever te maken. Ondanks wat kleine tegenvallers is dit wederom een goed gepolijste game voor de liefhebbers. Kortom; MotoGP19 is echt met liefde gemaakt en dat druipt er vanaf. Daarom krijgt de game van mij 3,5 ster.

 Reageer