De meeste Nederlanders houden van voetbal, hockey en korfbal. Maar in tegenstelling tot die sporten, bestaat er gelukkig ook nog een sport waar je 2 ballen voor nodig hebt: Motorcross. Vol gas raggen door de modder en tientalle meters door de lucht vliegen over hoge bulten. De meeste mensen zijn er misschien niet eens van op de hoogte omdat je er helaas te weinig over hoort, maar wij hebben zelfs een heuse wereldkampioen in ons koude kikkerlandje, namelijk de 21-jarige Jeffrey Herlings. Wij kregen bij PrutsFM de PS4-game MXGP2 in handen en lieten onze eigen motor(cross)-fanaat Rikkert hem spelen. MXGP2, lekker crossen? Of snel uit je console rossen?
Als motorsportliefhebber en fervent crosser was ik erg benieuwd naar deze titel. Ontwikkelaar Milestone heeft tegenwoordig een monopoly positie op motorsport games en ik heb me ook erg vermaakt met de Superbike en MotoGP reeks. Waar het bij die games vooral draait om identieke rondetijden rijden, is bij MXGP2 elk rondje anders en bij iedere bocht en iedere bult moet je het beste van de situatie weten te maken. Bij motorcross veranderd namelijk iedere ronde de ondergrond door al het zand wat met bruut geweld wordt weggereden. En dat is al meteen positief puntje aan deze game. De ‘sporen’ worden onthouden en zo verandert de baan per ronde.
REALISME:
Bij MXGP2 draait alles om realisme. Niet alleen de gameplay en je felle tegenstanders die je geen centimeter toegeven tijdens de race zorgen ervoor dat je het gevoel hebt midden in de actie te zitten, maar ook graphics zijn erg gedetailleerd. In het begin is alles nog schoon, maar na 2 bochten zitten zowel je outfit als je motor al helemaal onder de bagger. Helemaal als je de replay nog eens terugkijkt, vanuit allerlei cameraposities valt dit goed op. Alle plaatjes in de review zijn dan ook echt uit de game en geen voorgeproduceerde wallpapers. De layouts en ondergronden van de banen kloppen, elk detail van de motoren klopt en het zand vliegt om je oren. Ik zweer dat ik zelfs tijdens het spelen zand tussen m’n kiezen voelde knarsen.
CARRIÈRE MAKEN:
De officiële licentie die de game heeft zorgt voor een ware beleving. MXGP2 bevat namelijk alle officiële banen, rijders en motoren, kampioenschappen en meer. Zo kun je in je eigen rijder maken en volledig customizen. En niet met een paar lullige helmpjes die er niet uitzien, nee nee nee, alle merken zijn aanwezig. Zo heb je talloze helmen, pakken, brillen, laarzen en neckbraces van alle merken om uit te kiezen, en kun je helemaal los op je eigen virtuele ik. Vervolgens kun je daarmee carrière gaan maken door een eigen team samen te stellen. Als je jezelf hebt bewezen in 2 wildcard-races, kun je je daarna omhoog gaan vechten door de MX2 klasse naar de MXGP klasse.
PIMP MY BIKE:
Wat voor je rijder geldt, geldt ook voor de motoren. Je kunt meerdere motoren kopen en volledig customizen en pimpen. Door een andere uitlaat krijg je uiteraard meer vermogen en andere vering zorgt voor betere rij-eigenschappen. Maar ook zaken die niets voor je motor doen, maar hem er wel gewoon vetter uit laten zien zoals graphic-kits, handlebars, handvatten en velgen zijn naar hartelust aan te passen. Ook daarin zijn alle merken vertegenwoordigd.
REAL EVENTS:
Naast de carrière-modus, stadium races, time trials, online races, de officiële MXGP kampioenschappen én de Motocross of Nations, zijn er nog de Real Events. Dit zijn epische momenten uit het vorige seizoen die je kunt herbeleven of waarvan je de uitkomst kunt beïnvloeden middels een bepaald scenario. Erg leuk en uitdagend om te doen.
OORDEEL:
MXGP2 is een hele complete en solide game. De gameplay is goed en het realisme geeft je het gevoel dat je echt midden in de actie zit. Het is bijna net zo leuk als echt crossen. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dit wel echt puur een game is voor de liefhebber. Ik ben zo’n liefhebber en vind dat je een game als dit ook echt moet beoordelen binnen zijn genre. De game krijgt van mij dan ook 4 dikke sterren.
MXGP2 is vanaf 31 maart te koop.
Als afsluiter dan nog maar even 2 piccies uit de oude doos 🙂 BRRAAAPPPP!!