Weet je nog, vroeger in de snackbar… Terwijl jij op je heerlijke gouden rakkers stond te wachten, bevond zich altijd wel een net iets te stevige man in trainingsbroek achter de gokkast met een lege blik in z’n ogen en een pasje tussen de knop, zodat ‘ie vanzelf bleef gaan. Vrij kansloos toch? Niet als je Moto Racer 4 wilt gaan spelen… Wil je weten waarom? Lees dan snel onze review.

Ok, ok, ok, het klinkt meteen een beetje flauw, maar toch is dat voorbeeld uit de inleiding zo overdreven nog niet. De rechter-trigger van je PS4-controller mag dan wel drukgevoelig zijn, bij Moto Racer 4 heb je daar niets aan, want het is gewoon domweg full throttle raggen. Deze actie-arcade racer moet niets hebben van enig vorm van realisme of nuance in de gameplay. Het doet je terugdenken aan vroeger toen je genoegen nam met dit type game. Niet omdat het per sé zo leuk is, maar omdat het net zo simpel is en totaal geen diepgang heeft. Nu moet ik wel vermelden dat deze game ook totaal niet de pretentie heeft een simulator te zijn ofzo hoor, maar toch.

“I believe I can fly…..”

De game kent meerdere modi, waaronder career, online en splitscreen en vooral dat laatste vind ik toch altijd wel een sterke toevoeging in deze tijd van online gaming. Eenmaal begonnen aan de career mode kun je kiezen uit 2… euhm… tja, ik kan het het best omschrijven als een soort Power Rangers om mee te gaan racen. Je kunt deze nog enigzins customizen, wat zich beperkt tot wat bonte kleurtjes en belachelijke logo’s.

Go, Go Power Rangers!

Panda met vleugels… Badass, of niet dan.

Vervolgens is het gaan met die banaan, gas op die lolly en meer van dat soort termen. In verschillende challenges, variërend van bijvoorbeeld afvalraces waarbij je als eerste een checkpoint moet zien te bereiken, kampioenschappen, en slalomraces tussen auto’s door op de snelweg, moet je als eerste de finish weten te bereiken. Dit kan op zowel een racemotor over drukke wegen als raggend door de modder op je crosser. Het maakt niet echt uit of je daarbij de ideale lijn volgt of gewoon vol gas de bocht door ragt middels de vangrail trouwens. Voordat je de challenge begint, kun je zelf bepalen of je voor 1, 2 of 3 sterren gaat. Mocht je het niveau behalen van je keuze, krijg je uiteraard dat aantal sterren. Wat wel vreemd is, is dat als je bijvoorbeeld voor 1 ster kiest (makkelijkst) en je haalt de 1e positie waardoor je eigenlijk 3 sterren zou verdienen, je toch maar 1 ster krijgt en je de challenge nog een keer zult moeten voltooien. Tikkeltje frustrerend.

Oh ja, tip van de dag; Tenzij je houdt van het geluid van 5 elektrische gitaren die om hun leven schreeuwen in een hout-versnipperaar, zou ik het geluid uitzetten. Op zijn minst het volume heel erg laag, want holy hell, de muziek is echt niet om te horen.

Oehhhh… Mooie lensflare van de laagstaande zon.

Is er dan niets positiefs te melden over deze game? Oh jawel hoor, de graphics zijn bij tijd en wijle best om aan te gluren en erg kleurrijk. Vooral bij bijvoorbeeld nat wegdek of bepaalde lichtvallen. En het geeft toch een beetje genoegdoening als je na een vette jump, precies goed op 2 wielen landt en daardoor een dikke boost krijgt.

“Look momma, no hands!”

Bovendien zou deze game VR ondersteunen, maar omdat wij hier bij Pruts nog niet over een VR-bril beschikken, kunnen we hier helaas geen oordeel over geven. Ik kan me wel voorstellen dat het allicht een leuke toevoeging en ervaring is.

Moto Racer 4 – Gameplay Motocross – PS4

Maar goed, racen met een motor die exact dezelfde stuureigenschappen heeft met 200 km. per uur als met 20 km. per uur vind ik anno 2016 toch niet écht-console waardig. Deze game zou naar mijn mening dan ook meer tot zijn recht komen als mobile-game of iets dergelijks.

Daarom krijgt deze game van mij dan ook een schamele 1,5 ster.