Bluray Review: Exodus: Gods And Kings

Wij bekeken de Bluray uitgave van Exodus: Gods And Kings en kregen dus Bijbelles van Christian Bale en regisseur Ridley Scott (Alien, Gladiator). Wat vonden wij van de film, hoe zijn de extra’s? Je leest het allemaal in onze uitgebreide review.

noepie-review_Exodus_Bluray

PLOT: Mozes groeit op als lid van de Egyptische koninklijke familie nadat hij als vondeling is gevonden door de zus van de Farao. Maar als Farao Ramses II ontdekt dat de man die hij altijd heeft gezien als zijn broer joods blijkt te zijn wordt hij verbannen. Mozes zwerft jaren door de woestijn en sticht uiteindelijk een gezin, maar een ontmoeting met een brandende doornstruik en God doet Mozes beseffen dat hij zijn volk moet bevrijden van de slavernij onder de Egyptische machthebbers. Mozes legt Ramses II zijn eisen voor, maar die ziet het uiteraard niet zitten om het Joodse volk vrij te laten. Het gevolg is dat God zijn befaamde 10 plagen los laat op het land. Dat wordt de Farao te veel en hij besluit Mozes en zijn volk te laten gaan. Er volgt een barre tocht richting de rode zee, waarbij de Egyptenaren Mozes op de hielen zitten om ze allemaal af te maken. Maar dan heeft Mozes nog één verrassing in petto.

Bluray Review: Exodus: Gods And Kings

Bij een film over Mozes dringt zich al snel de vergelijking op met The Ten Commandments uit 1956. Maar waar in die film Charlton Heston handelt uit een ferm geloof in God en de ultieme wens om zijn volk vrijheid te schenken, worstelt de Mozes van Christian Bale constant met de vraag of hij de messias is of gewoon een ‘very naughty boy’ en dat maakt deze Mozes juist een interessant karakter en Bale weet deze twijfel goed over te brengen. Maar dat kan de film helaas niet redden. Deze film lijkt in niets op de ‘sand and sandals’ films van weleer en dat is wat mij betreft een foute keuze geweest. Nergens wordt de film echt groot of episch en besluipt je meerdere malen het gevoel dat je gewoon naar een docu van History Channel zit te kijken met een betere cast en een groter budget. Bovendien lijkt de film met zijn tweeënhalf uur toch te veel haast te maken en zou dit verhaal misschien meer geschikt zijn voor een serie. Ook wordt de film nergens echt spectaculair, behalve dan als God het gepruts van Mozes (zijn terroristische acties zetten niet bepaald zoden aan de dijk) zat is en zijn tien plagen los laat op Farao Ramses II en zijn volk. Zelfs de climax bij de rode zee heeft niet echt een wow! factor die je toch zou verwachten.

EXTRA’S: De verwijderde en verlengde scenes zijn in de meeste gevallen om de juiste redenen niet in de film terecht gekomen en zijn ook niet af te spelen in de film zelf, maar dat is geen groot gemis. Het audiocommentaar van regisseur Ridley Scott en scenarioschrijver Jeffrey Caine is boeiend en informatief, maar doet je dan wel juist weer verlangen naar iets wat ontbreekt op deze uitgave en dat is een uitgebreide making of. De leukste extra is de picture in picture optie die tijdens de film historische feiten onder in beeld laat zien, maar die heeft als nadeel dat deze alleen beschikbaar is in het Engels en dat deze ‘wist je dat?’ balk precies op de plek zit waar normaal gesproken de ondertiteling zou zitten. Al met al is het karig gesteld met de extra’s: geen making of, geen featurettes en zelfs geen trailer(s) of tv spots.

OORDEEL: Net zoals Prometheus geen Alien was is Exodus: Gods And Kings bij lange na geen Gladiator en moeten we hopen dat Scott’s volgende film The Martian weer een ‘return to form’ zal zijn. Ik geef de film twee sterren en de extra’s ook twee sterren (dit hadden er drie kunnen zijn met een behoorlijke making of) en dus komt het eindoordeel uit op…

sterren-rating-prutsfm_Exodus_Bluray