BluRay Review: Night At The Museum 3

Een derde deel in een filmreeks is altijd een lastig geval. Het kan een dikke, vette tegenvaller zijn (Godfather 3, Return Of The Jedi) of een geweldige comeback na een zwaar tegenvallend tweede deel (Die Hard With A Vengeance, Indiana Jones And The Last Crusade). Hoe zit dat met Night At The Museum: Secret Of The Tomb? Je leest het in onze BluRay review.

Review-Night-At-The-Museum-3

PLOT: Het magische tablet dat er voor zorgt dat het museum ’s nachts tot leven komt begint zijn kracht te verliezen en dus moet nachtbewaker Larry Daley (Ben Stiller) naar Londen om in het British Museum op bezoek te gaan bij de maker van het tablet en er voor te zorgen dat het zijn kracht weer terug krijgt. En hij gaat uiteraard niet alleen, maar neemt al zijn vrienden uit de eerste twee delen mee op reis om de magie van het tablet te redden.

De verrassing is er inmiddels wel een beetje af in dit derde deel en toch betekent dat niet dat het een slechte film is geworden. Van tevoren was al bekend dat dit deel de afsluiter zou zijn van de trilogie en dat is misschien maar goed ook. De opbrengst aan de kassa viel dan ook behoorlijk tegen. Doe daar bovenop het plotselinge overlijden van Robin Williams en dan kunnen we er wel zeker van zijn dat de makers niet terug zullen komen op hun beslissing om de stekker er uit te trekken. Is deze film dan een grote miskleun die je beter kan vermijden? Nee. De special effects zijn over het algemeen weer van een zeer hoog niveau en door de actie te verplaatsen naar het Londense British Museum zorgt dit voor een nieuwe impuls, al was het alleen maar door het toevoegen van een aantal Britse karakters die moeiteloos op gaan in de vertrouwde cast. Zo is Rebel Wilson erg grappig als de Britse tegenhanger van Ben Stiller en ook Dan Stevens als Sir Lancelot is een welkome en zeer grappige toevoeging.

BluRay Review: Night At The Museum 3

EXTRA’S: Deze BluRay bevat een fiks aantal blikken achter de schermen waarin uit de doeken gedaan wordt hoe de special effects tot stand zijn gekomen. Deze zijn in de meeste gevallen erg boeiend en informatief. De meest interessante daarvan is The Theory Of Relativity, waarin zeer uitgebreid wordt getoond hoe de scene in het Escher schilderij is gemaakt. En toch zorgt juist deze featurette er aan de andere kant ook voor dat je het idee bekruipt dat deze scene veel indrukwekkender had moeten zijn in plaats van de high budget versie van Aha’s Take On Me die het in de film lijkt. Een andere leuke extra is A Day In The Afterlife, een mockumentary waarin we ‘Craig The Mummy’ volgen op de set. Verder krijg je nog wat trailers een een featurette over hoe vrij de acteurs waren op het gebied van improvisatie. De ‘deleted scenes’ voegen weinig toe, behalve dat ze laten zien dat dit deel veel baat zou hebben gehad als Ricky Gervais wat meer in beeld was geweest.

OORDEEL: Ondanks dat ook dit derde deel nog steeds vermakelijk is wordt het nergens zo goed als in de eerste film. De grappen zijn erg familievriendelijk en veilig, afgezien van één scene met een scherp randje over de werkrelatie tussen de farao’s en hun Joodse ‘werknemers’. Aan het einde van deze film blijf je toch achter met een dubbel gevoel. Want ook al is dit een duidelijke afsluiting van deze filmreeks, er zou ook met gemak door gegaan kunnen worden met de nieuwe karakters zoals die van Rebel Wilson en vooral Dan Stevens. Ons zou het in ieder geval niets verbazen als de studiobazen Night At The Museum over een jaar of wat toch weer nieuw leven in blazen. De film zelf krijgt van ons tweeënhalve ster en we doen er nog een ster bovenop voor de grote hoeveelheid aan extra’s.

BluRay Review: Night At The Museum 3