BluRay Review: Spons Op Het Droge

Hij woont in een ananas diep in de zee. Had hij daar beter kunnen blijven of is zijn move naar het vasteland een gouden zet? Je leest het in onze BluRay review van Spongebob: Spons Op Het Droge.

BluRay Review: Spons Op Het Droge

PLOT: In bikinibroek breekt paniek en anarchie uit als het recept voor de krabburger wordt gestolen door piraat Burgerbaard en het volk dus opeens zonder hun favoriete snack komt te zitten. Nu is het aan Spongebob en zijn vrienden om dit recept terug te halen in een avontuur dat zich niet alleen diep in de zee, maar ook boven water afspeelt.

De serie van Spongebob Squarepants bezit een unieke eigenschap, namelijk dat het net als bijvoorbeeld The Simpsons en The Flintstones niet alleen een jong publiek aanspreekt, maar zeker ook de oudere kijker kan vermaken. En zo was het ook bij de eerste Spongebob film. Daarin beleefden de anti-helden Spongebob en zijn beste vriend Patrick een absurd avontuur waarin ze op een queeste gaan om de kroon van Neptunes terug te vinden. En nu is er dus Spongebob: Spons Op Het Droge. En die heeft dat allemaal…niet. Het begin lijkt nog veelbelovend en volgt de verhaallijn van de serie als Plankton weer eens probeert om het geheime recept van de krabburger te stelen. Spongebob en Patrick belanden in een episch gevecht met Plankton waarbij de augurken, mosterd en mayo het slagveld over vliegen. Als het plankton dan toch lukt om het recept in handen te krijgen tijdens een worsteling met onze gele makker verdwijnt het voor hun ogen als het gestolen wordt door piraat Burgerbaard (in het Engels gespeeld door Antonio Banderas).

BluRay Review Spons Op Het Droge filler

Nu er geen krabburgers meer te krijgen zijn veranderd Bikinibroek op slag in een “apocalyptische beerput” en ziet de stad en haar bewoners er ook meteen uit alsof ze uit een Mad Max film komen. Uiteraard zoekt de woedende menigte een zondebok en besluit dat Spongebob en Plankton er schuldig aan zijn dat de vette hap verdwenen is uit hun dagelijkse dieet. So far, so good. Maar dan gaat het mis als de makers besluiten dat Plankton en Spongebob samen op zoek moeten naar het verdwenen recept, wat uitloopt in een onnodig tijdreis subplot. In de serie en de eerste film is juist de grootste kracht dat de twee underdogs (Patrick & Spongebob) alle tegenslagen overkomen en altijd de boel weten te redden en dat gegeven laten ze voor het grootste deel van deze film varen. Natuurlijk zijn er echt nog wel grappige momenten zoals de ‘martelscene’ van Plankton of de culture shock als de hoofdpersonen de zee verruilen voor het vaste land. Maar er zijn simpelweg te weinig sterke momenten om deze zwakke film te redden.

BluRay Review: Spons Op Het Droge

EXTRA’S: Laten we meteen beginnen met het grootste nadeel van de extra’s op deze disc, namelijk dat ze allemaal Engels gesproken zijn. Dat is voor de ouders natuurlijk geen probleem, maar er zullen weinig kinderen zijn die hier doorheen kunnen kijken of beter gezegd luisteren. En dat is wel jammer want de hoeveelheid extra’s is indrukwekkend. Wij bekeken de bluray 3D/bluray + dvd versie en ook op de ‘gewone’ dvd zijn nog ontzettend veel extra’s te vinden. Maar wij kijken alleen naar de extra’s op de bluray disc. We pikken de leukste er uit voor jullie. In ‘wanneer ik groot ben, wil ik leuke geluidjes maken’ krijgen we een inzicht in de stemacteurs achter de hoofdpersonen en  zie je hoe zij ‘in character’ komen tijdens de opnames. Een andere leuke bonus is het maken van de achtervolgingsscène van de foodtruck doordat we hier beelden zien van de previsualisatie van deze scène. De grappigste bonus is ‘het is hip om squarepants te zijn‘, een briljante featurette waarin een modeontwerper vertelt over zijn passie voor vierkante kleding.

Een andere geweldige extra is ‘een dag uit het leven van een spons‘, een Franse film noir over…een dag uit het leven van een spons. In ‘internationale mysterie-spons‘ krijgen we twee scènes te zien met een grote hoeveelheid internationale stemmen er onder (ook de Nederlandse komt voorbij) en dan is het grappig om te horen hoe sommige landen een stem hebben die in het geheel niet in de buurt komt van de originele stem. We krijgen ook nog een aantal educatieve extra’s, die alleen leuk zijn voor de wat oudere kinderen, twee muziekclips (waaronder één van N.E.R.D.) en een hele lading deleted/uitgebreide/storyboard scènes, die variëren in kwaliteit.

BluRay Review: Spons Op Het Droge

OORDEEL: De vele extra’s die boeiend, grappig en soms zelfs briljant zijn zorgen er voor dat deze BluRay twee sterren krijgt in plaats van één ster. Ik had als fan van het eerste uur zeer uitgekeken naar deze film, maar die kwam te weinig in de buurt van de kwaliteit die wel werd gehaald in de eerste bioscoopfilm of de serie zelf. Misschien zijn Spongebob en ik in de afgelopen jaren uit elkaar gegroeid en zal deze film alleen aanslaan bij de jongere liefhebber. Ik kan niet anders dan de film met één woord te omschrijven: tartaarsaus!

BluRay Review: Spons Op Het Droge