Review: Wonder Woman

Toen actrice Gal Gadot in de vorm van Wonder Woman vorig jaar werd geïntroduceerd in het grote gevecht in het helaas vrij beroerde Batman v Superman: Dawn of Justice, liet zij een verpletterende indruk achter. De beeldschone Amazone werd vergezeld van krachtige theme music en een prachtig kostuum en ik kon dan ook niet wachten totdat zij zou gaan schitteren in haar eigen film. Deze week is het dan eindelijk zo ver en verschijnt Wonder Woman in de Nederlandse bioscopen. Na eerdere tegenvallende DC Universe films leek deze vrouwelijke superheld het tij wel eens te kunnen gaan keren.

PLOT: In Wonder Woman krijgen we het oorsprongsverhaal te zien van Diana, een meisje met een sterke eigen wil, dat is opgegroeid op het afgelegen eiland Themyscira. Dit paradijs is de thuisbasis van de krachtige Amazones, een ras van vrouwen die na een grote oorlog afgesloten van al het menselijk kwaad leeft. Ze zijn echter zeer geoefend om te vechten voor het geval er ooit iemand terugkomt. Wanneer er op een dag een man op het eiland stuit veranderd het leven van Diana voorgoed en besluit ze hem bij te staan in de oorlog tegen de Duitsers. Een gevecht dat beide uitdaagt om hun eigen wereld van een andere kant te gaan bekijken.

Laat ik direct met de deur in huis vallen en je vertellen dat Gal Gadot perfect is gecast als hoofdrolspeelster. Het charisma, de schoonheid en de charme van de voormalige Israëlische Miss zorgen voor de krachtige vertaling die nodig is om het karakter overtuigend neer te kunnen zetten. Daarnaast zijn zowel haar acteerwerk als bewegingen uitmuntend en een genot om naar te kijken. Ook Chris Pine doet het als dappere soldaat Steve Trevor goed en heeft een geweldige chemie met Gadot. De rest van de cast is redelijk, maar in veel gevallen verre van uitmuntend. Met name House of Cards actrice Robin Wright is als de stoere en sterke Amazone Antiope niet heel goed. Zowel haar acteerwerk als haar accent voelen te geforceerd aan en gezien zij vooral veel te zien is naast de overtuigende Gadot, vallen deze tekortkomingen extra op. Ook jammer is dat de badguys wat te cartoonesk en niet helemaal serieus genomen te lijken zijn, zowel qua uiterlijk als qua casting.

Hoewel de film heel sterk begint en direct enthousiast maakt, stort het geheel al snel in en kabbelt het vervolgens een beetje voort. Het plot is vrij simpel en het laatste deel voelt wat afgeraffeld en dat is zonde. De film is gelukkig wel regelmatig heel erg grappig en bevat een aantal prachtige scenes en shots die soms zelf direct uit het stripboek lijken te komen.

De CGI in deze film is helaas niet optimaal en met name het magische touw van Diana zorgt nog wel eens voor flink wat ongeloofwaardige scenes. Ook de overkill aan special effects in het laatste gedeelte van de film doet het geheel geen goed. De technieken worden echter wel succesvol toegepast in de vele actievolle slow motion scenes die gelukkig wel een lust voor het oog zijn.

OORDEEL: Wonder Woman is helaas niet de grote gedroomde briljante DC Universe film als verwacht en lijkt regelmatig door zijn oppervlakkige plot meer op een goed uitgewerkte actievolle kinderfilm. Gelukkig zorgen de mooie en zeer goed acterende Gal Gadot, een aantal prachtige shots en een reeks spectaculaire actiescènes voor een vermakelijk eindproduct.

Wonder-WSterren rating Wonder Womanoman-Sterren-Rating

Foto's: Warner Bros.