Review Sniper Ghost Warrior 3

Wat een geluk voor alle sniper liefhebbers, amper drie maanden na de release van Sniper Elite 4, kun je nu alweer aan de gang met zijn concurrent; Sniper Ghost Warrior 3. Bijna zeven jaar na de eerste sniper game uit deze serie, komt uitgever CI Games met een hernieuwde insteek voor zijn sniper games; de open-wereld-first-person-sniper-game.

Review Sniper Ghost Warrior 3

PLOT: Sniper Ghost Warrior 3 speelt zich af in een door burgeroorlog verscheurde Georgië. Sluipschutter en marine kaptein Jonathan North heeft als taak de lokale Georgische separatistische cellen te destabiliseren. Jon accepteert de missie, wetende dat deze missie kan helpen zijn broer terug te vinden. Tijdens de strijd wordt Jon bijgestaan door zijn collega Frank, mede belanghebber Raquel en niemand minder dan zijn ex, Lydia.

Voor je goed en wel in de game zit, is het verstandig wat versnaperingen te verzamelen. Het wachten tot de game geladen is duurt namelijk lang. Erg lang. En dan kun je maar beter je drankje bij de hand hebben. Geduld lijkt een noodzakelijke eigenschap wanneer je deze game wil spelen. De data die nodig is om deze game speel -klaar te krijgen is waarschijnlijk groot. Hopelijk kan CI Games snel een update maken om het laden van de verschillende maps en missies wat sneller te krijgen.

Als je goed en wel in de game bent, verwacht je een enorm prachte omgeving met graphics, die het lange wachten waard maken. Helaas is dat niet helemaal het geval. Begrijp me niet verkeerd, de maps zitten vol plekjes met prachtige uitzichten, maar vooral de skins en details geven het een wat verouderde indruk. De huid van de personen is niet meer van nu, de landschappen, lichtinvallen en structuren kunnen tegenwoordig gewoon al veel mooier zijn. En als je game-hartje nu al gewend is aan meer vooruitgang, is het nog moeilijk te behappen dat je het even met iets minder mooie graphics moet stellen.

Review Sniper Ghost Warrior 3

Als je het lange laden en minder mooie graphics naast je neer legt, kan het spelen beginnen. Sniper Warrior 3 kent drie speelstijlen: sniper, ghost en warrior. Jij bepaalt hoe je de missies speelt; als je zin hebt om eerst secuur alle tegenstanders in kaart te brengen voor je ze geruisloos neerschiet, of nou juist met volle bepakking al schietend je vijanden wil neer maaien, het kan allemaal. Ik houd van sniperen, en dit is nou eenmaal een sniper game, dus richt het liefst mijn pijlen op het zoeken van goede sniper spots en het sniperen zelf. Daar is in deze game helemaal niets mis mee. De moeilijkheidsgraad is fijn, niet te makkelijk, heeft goede sniper rifles en de invloeden van buitenaf zijn relatief echt. Je moet rekening houden met de wind, bewakingscamera’s, vijanden die dicht bij elkaar staan en de afstand. Heerlijk. Ook in de stealth modus werkt het allemaal prima. En valt er behalve de iets mindere A.I. ook niet veel aan te merken op de warrior modus. Je tegenstanders zijn in die modus net even te dom, en reageren niet echt realistisch als je vlak naast hun een collega neerschiet.

Review Sniper Ghost Warrior 3

Nieuw in de Ghost Warrior serie is de drone. Een fijne mechanische vriend, die je vijanden in kaart kan brengen. Helemaal nieuw in de game wereld is de drone natuurlijk niet. Maar het gebruik van een drone is, in deze game wel een toevoeging. En de drone maakt het niet te makkelijk, zoals je als gauw zal denken. Je moet met de drone net zo goed oppassen dat je niet gezien wordt als dat je zonder een drone zou spelen.

Review Sniper Ghost Warrior 3

Nog even over de moeilijkheidsgraad. Die zit echt wel goed in deze game. Zelfs in de gemakkelijkste stand (normal), kun je niet zonder meer alles in één keer halen. En zit er altijd nog wel ergens een addertje – lees vijand- onder het gras. En dat is fijn. Want voor de doorgewinterde gamers, kan de makkelijkheid nog wel eens het speel plezier vergallen.

De open wereld is van prima grootte. En zijn drie grote regio’s, met in iedere regio hoofdmissies en side-opps. De side-opps variëren van locaties met spullen die je moet vinden, burgers die je moet bevrijden en door wolven overspoelde plekken. Die je uiteraard, vakkundig moet uitroeien. Niet heel vernieuwend. De hoofdmissies zijn daarentegen veel uitgebreider en een stuk afwisselender.

Review Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Warrior 3 heeft sinds de release helaas veel te maken met glitches en vastlopers. De meeste gekke glitches van het begin zijn er door de ontwikkelaar gelukkig snel uitgehaald. Maar hier en daar loop je nog weleens tegen wat gekkigheden aan. Zo kan er uit het niets een auto uit de lucht vallen of staat er tot mijn grote verbazing ineens een half naakte man voor mijn neus (daar hebben we beelden van :)). Hartstikke grappig natuurlijk, maar het vastlopen is wel echt een hinderlijk spelonderbreking. Die maakt dat je de missies, waar je misschien al halverwege was, gewoon weer opnieuw moet spelen. Jammer. Ook loopt de ondertiteling bij de videofragmenten niet sync. En ik heb dan de gekke tik, die toch te lezen om vervolgens helemaal in de war te raken.

OORDEEL: Hoewel het laden hinderlijk lang duurt, de graphics niet helemaal van deze tijd zijn en er nogal wat glitches en vastlopers te ondervinden zijn, is Sniper Warrior 3 een fijn spel om te spelen. De open wereld is een fijne, de moeilijkheidsgraad is goed en fijn sniperen kan er prima in. Ik voorzie ondanks de mankementen toch veel spelplezier en kan ik alleen maar hopen dat CI Games hier en daar nog wat updates maakt, die het spelen nog prettiger maken. Sniper Warrior 3 ligt sinds 25 april in de winkels voor de PS4, Xbox One en de PC. En krijgt van mij 3,5 sterren.Review Sniper Ghost Warrior 3 sterren