Review Tom Clancys Ghost Recon Wildlands

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands is het nieuwste spele kindje in de Tom Clancy’s francise. Spelontwikkelaar Ubisoft creëert voor het eerst een open wereld voor de Ghost vrienden. Waarbij het prachtige landschap van Bolivia het strijdtoneel van de cocaïne handel vormt die de Ghosts met veel geweld om zeep moeten helpen. De live actions trailers deden ons hart sneller kloppen, maar is de wereld van Tom Clancy wel geschikt voor een open wereld game?

PLOT: Het Boliviaanse Santa Blanca kartel houdt het dagelijkse leven in de Boliviaanse provincies in zijn greep. De geworden narcostaat is de grootste producent van cocaïne. En krijgt ook buiten zijn landsgrenzen steeds meer invloed. Als DEA agent Ricardo -Ricky- Sandoval wordt ontvoerd, gemarteld en vermoord, is voor de Amerikaanse overheid de maat vol. Ze sturen een speciale elite eenheid, de Ghosts onder de operatie naam Kingslayer, om het kartel samen met rebellen van Kataris 26 te vernietigen. Hoe je dat aanpakt, mag je helemaal zelf weten; of je nu in de holst van de nacht super stealth beetje bij beetje meer informatie los peutert bij een labiele smokkelaar of al schietende een overgelopen dorp in rent, het is aan jou om te beslissen hoe je het kartel afbrokkelt.

Wanneer je goed en wel met je maten in de eerste provincie bent geland, moet je eerst heel even de tijd nemen van het adembenemende landschap te genieten. Als Bolivia er zo uit ziet, moet je je haast wel voornemen daar eens een lange vakantie te plannen. Het heeft alles, ruige bergen, super mooie uitzichten, schattige dorpjes en gekke inwoners. De game is Ubisoft’s grootste open wereld actiegame tot nu toe; en dat klopt echt, je kunt uren en uren rondrennen in de 21 provincies die de game rijk is. De graphics zien er daarbij ook mooi uit, schaduwen kloppen, uitzichten zijn eindeloos en de mensen zijn goed uitgewerkt. Hier en daar kan de structuur wel iets beter uitgewerkt worden, maar dan moet je wel echt met een sniperoog kijken om daar echt kritieke punten in te vinden. Tot dusver ook een prima visite kaartje voor het land Bolivia. Ware het niet dat de Boliviaanse overheid een officiële klacht heeft ingediend bij de Franse ambassade. Ze zijn niet ontevreden hoe de Franse tak van Ubisoft, Bolivia heeft gemaakt qua graphics, maar zijn naar aanleiding van de beta versie not amused over hoe Bolivia als drugswalhalla wordt afgeschilderd. Zo meldt de minister van Binnenlandse zaken Carlos Romera aan persbureau Reuters:

We have the standing to do it (take legal action), but at first we prefer to go the route of diplomatic negotiation,”
Wijs reageert Ubisoft dat de game “a work of fiction” is en Bolivia lauter en alleen gekozen is om zijn “magnificent landscapes and rich culture.”

En weten wij, dat Bolivia de op drie na grootste producent van coca bladeren is 🙂

Buiten de prachtige – al dan niet drugsachtige- speelomgeving werkt de game zoals hij zou moeten. De vele vervoersmogelijkheden als de heli’s, boten, motors en auto’s zijn goed te besturen. Het schieten werkt soepel en de vele mogelijkheden voor onder andere je looks en je gear zijn goed uitgewerkt. De drone die je bij je zich draagt is ook een fijne vriend. Hij is flink uit te breiden met skill punten om hem nog effectiever in te kunnen zetten bij je missies. Overigens kun je met je skill punten nog meer handigheden vrijspelen, die uiteindelijk kunnen resulteren in een epic skill als bijvoorbeeld de medic drone bij de drone uitbreidingen. Skill uitbreidingen kun je kopen door kisten te taggen die je door het hele spel vindt. De tags geven je skill punten die je kunt inwisselen voor weapon, drone, item, physical, squad en rebelsupport verbeteringen.

Doel is dus het drugskartel om zeep te helpen, dit doe je onder andere door de drugsbazen in het land op te sporen en te vermoorden. Hoe je dit doet of in welke volgorde, de keuze aan jou. Je kan daarnaast ook nog eens kiezen uit de vele side-ops, die minstens zo leuk zijn. Al zijn die laatste, na de zoveelste wel enigszins gevoelig voor de vorm van herhaling. En ruiken een klein beetje naar saaiheid, als je deze niet genoeg afwisselt met de hoofdopdrachten.

Je kunt de game helemaal solo spelen, maar dan sluit je wel nog één leuke speeloptie uit. Je kunt in Wildlands ook co-op missies spelen, samen met drie andere vrienden krijg je -met GTA in je achterhoofd- het gevoel alsof je die drugsbazen met gemak aankunt, en resulteren -met GTA nog steeds in je achterhoofd- al snel in complete chaos. Leuke chaos. Buiten de game om, kunnen de co-ops er nog wel eens voor zorgen dat je deze game veel langer gaat spelen dan je normaal zou doen.

Tot nu toe weinig kritiek punten op Wildlands. De game is groots, in zijn werkelijke omvang, maar ook in zijn uitvoering. Het enige wat ik nog kan aandragen voor verbetering is de A.I. Al schiet je een drugsoldaat naast zijn vriend neer, hij gaat gewoon door waarmee hij bezig was. En als je een auto op de weg parkeert, gaan de andere weggebruikers niet om de auto heen, maar wachten oneindig tot je de auto weer van de weg haalt. Dit mag wel iets uitdagender, je vijanden zijn nu soms te makkelijk om de tuin te leiden.

OORDEEL: Hoewel Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands nog verbeterd kan worden in zijn A.I. en je moet waken voor verveling door niet teveel dezelfde soortige missies achterelkaar te doen, heeft Ubisoft met deze uitgave wel echt een pareltje gecreëerd. Het ziet er bijzonder goed uit, is enorm in omvang en geeft je het gevoel echt deel te zijn van het Ghost team. Ook zijn de co-op missies echt een goede toevoeging en zal het samen voor vele uren spel plezier zorgen. Ubisoft heeft met deze game wel echt bewezen dat ook de Tom Clancy game prima fungeert in een open wereld. Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands is vanaf 7 maart beschikbaar voor de PS4, Xbox One en PC. En krijgt van mij vier sterren.