Review – Life Is Strange: Before The Storm

Niet alle games draaien om zinloos geweld, de hoogste score of het domineren van ander spelers. Dit bewees ontwikkelaar Dontnod met Life is Strange in 2015 door ons een interactief verhaal te geven over een intens tienerdrama met voldoende lastige, levensveranderende keuzes. Het had zo zijn zwakke punten, maar onderliggende thema’s over depressie, sociale acceptatie, ontdekking van seksualiteit en zelfmoord kwamen hard aan. In Life is Strange: Before the Storm keer je terug naar Arcadia Bay…maar dan voor de gebeurtenissen van deel een om het leven van Chloe te zien voor ze een rebel werd. De vraag is of de franchise in de handen van ontwikkelaar Deck Nine een even meeslepend verhaal zal opbrengen.

Life is Strange: Before the Storm verschijnt in episodes. Dit is een review zowel episode 3 als het gehele spel.

Episode 3 begint direct na de cliffhanger waar episode 2 ons mee achterliet. De grote plottwist voelde niet als een bevredigende wending op de evenementen die hieraan vooraf waren gegaan, dus mijn verwachtingen voor deel 3 waren erg gematigd. Zeker aangezien het tempo van deel 2 zelfs lager lag dan het al langzame eerste deel. Gelukkig wist episode 3 mij positief te verrassen.

Als je de eerste Life Is Strange hebt gespeeld weet je van tevoren het nare lot dat Rachel zal bevallen. Een zelf opgewekte verwachting was dat haar lot ook het klapstuk zou zijn van Before the Storm. Dit is niet geval, wat het verhaal enorm goed doet. In plaats daarvan staan andere schurken centraal die op hun beurt onuitsprekelijke daden begaan. Ik ben hier erg vaag en dat is met een reden. Episode 3 bevat namelijk een aantal oprecht interessante wendingen, wat tegelijkertijd natuurlijk ook spoilers zijn. Deck Nine weet in het laatste uur meer plotpunten te proppen dan in de rest van het spel bij elkaar.

Dit zegt zowel iets over de kwaliteit van dit laatste deel als de matige opbouw die voorzien werd door de voorgaande delen. Als Chloe kom je met Rachel in levensbedreigende situaties waar bekende gezichten op verrassende manieren bij betrokken zijn. Het is echter Rachel’s temperament dat sommige van deze situaties veroorzaakt, waardoor ik het lastig vond om sympathie op te brengen voor alle dramatische momenten. Toch is de climax waar naartoe op wordt gewerkt verrassend en choquerend. De laatste beslissing duurde mij een aantal minuten om te nemen, wat een teken is van de emotionele lading die in de laatste momenten is behaald. Ongeacht de uitkomst, zal het einde je doen stilvallen.

Oordeel: Hoewel episode 3 van Life Is Strange: Before the Storm verreweg het beste en meest meeslepende deel is, kan het de twee trage voorgangers niet goed praten. Het is lastig een spel aan te raden dat een overtuigende finish heeft, maar de weg ernaartoe veel te wensen overlaat. Het ontbreken van een bovennatuurlijk kracht is een domper, waardoor rondstruinen en objecten bekijken het gros van je tijd in zal nemen. Als je een groot fan bent van het origineel, zal ook Before the Storm de moeite waard zijn. Ben je echter op zoek naar een meeslepend verhaal, zonder enige voorkennis, zal je waarschijnlijk afhaken voor het echt interessant wordt. Naast het verhaal heeft Before the Storm namelijk weinig te bieden.  (Episode 3 zelf krijgt 3.5 sterren)