Game Review: Just Cause 3

Just Cause 3 is de game waar ik de afgelopen maanden persoonlijk het meest naar uitkeek! Hij is eindelijk hier! Mijn verwachtingen voor Just Cause 3 waren best hoog, maar ik had beter gezegd ”bepaalde verwachtingen” van deze game, en ik kan met grote opluchting zeggen, dat de meeste van deze verwachtingen, gelukkig zijn waargemaakt.

Game Review: Just Cause 3

PLOT: Rico Rodriguez keert terug naar zijn thuisplaats, het gigantische eiland Medici. Vervelend genoeg voor Rico verkeerd zijn thuis in de greep van een dictator. Diep van binnen is Rico ergens hartstikke blij, want hij kan weer aan de slag als ”dictator removal specialist”. Samen met de rebellen is het aan Rico om stadje voor stadje, en stukje bij beetje het eiland te bevrijden uit de greep van deze krankzinnige dictator.

Trailer Justcause 3

De gameplay van Just Cause 3 is waar het hier allemaal om gaat. Naast een gigantisch arsenaal aan wapens en voertuigen, bezit Rico over 3 specifieke gadgets die de combat, het travelen en eigenlijk de gameplay in het algemeen simpelweg fantastisch, en zelfs best uniek maken. Rico’s grappling hook, zijn parachute en zijn nieuwe wingsuit heb ik het hier over. Deze drie gadgets kan je dusdanig met elkaar combineren, dat het vernietigen van een militaire basis of het bevrijden van een stad uit de greep van het corrupte leger, aanvoelt als iets wat je nog nooit eerder hebt beleefd in een game, hetzelfde geldt ook voor het reizen naar je doelen en missies, of gewoon lekker tijdens het free-roamen.

Just Cause 3 Gameplay trailer

Open Rico zijn wingsuit, en je zult als een adelaar over de mooie landschappen gliden, combineer deze met je grappling hook, en met een beetje oefenen kan je ervoor zorgen dat je benen nooit meer de grond hoeven aan te raken. Sta je op het punt alsnog het asfalt te kussen, open dan snel je parachute, je word meters hoog de lucht ingetrokken, en je mag weer heerlijk opnieuw beginnen met gliden, of beter gezegd vliegen! Eat your heart out Dark Knight!

Just Cause 3: 360° Wingsuit Ride

De mogelijkheden tot het aanrichten van chaos zijn, ik wil niet zeggen eindeloos, maar er is genoeg variatie in te vinden om ervoor te zorgen dat de enigszins herhaaldelijke gameplay leuk en verslavend blijft. Ben je het even zat om Rico zijn gadgets of wapens te gebruiken, hijack een helikopter of jet en zorg voor een onweersbui van missiles en raketten om zo een militaire basis van de kaart te doen verdwijnen.

Just Cause 3 Chaos

Er is naast het vernietigen van letterlijk alles wat je tegenkomt, niet veel meer te doen in Just Cause 3. Hoe verslavend en leuk ik dat ook mag vinden, kan ik me voorstellen dat iemand anders hier geen ruk aan vindt, of het na een paar uur al wel gezien heeft. De controls van de meeste voertuigen zijn bijna slecht te noemen, en het neerknallen van de enemies voelt erg simplistisch. De meeste missies komen op hetzelfde neer, en de noodzakelijke challenges voor het behalen van zeer leuke upgrades voor je wapens en gadgets bieden ook niet veel variatie.

Just Cause 3 dictator

Gelukkig valt dit bijna allemaal onder de ”bepaalde verwachtingen” waar ik het eerder over had, en vermaak ik me uitstekend met alles wat deze game te bieden heeft. Er is wel 1 verwachting niet uitgekomen, en dat is de toevoeging van multiplayer. Ik kan het wel duizend keer zeggen, maar multiplayer en Just Cause 3 zouden samen veel mooie baby’s kunnen maken, en dat slaat misschien helemaal nergens op, maar het klinkt wel awesome!

Just Cause 3 zweep

CONCLUSIE: Helaas door wat vervelende bugs, waardoor ik af en toe minuten lang naar een loading screen zit te kijken, en bij te veel chaos en destructie een frame rate drop waardoor de game soms trager draait dan een slak met kramp, moet ik een halve ster aftrekken van de 4 sterren die ik deze game wilde geven!

Sterren rating Just Cause 3 review