Bluray Review: Logan

Met Logan komt er dan een einde aan het Wolverine tijdperk van Hugh Jackman. Maar is deze film dan ook echt een waardig afscheid of kan de roep om een reboot al weer beginnen? Je leest het in onze review.

Bluray Review: Logan

Je kan het je nu haast niet meer voorstellen, maar toen de eerste X-Men film uit kwam in 2000 (ja, echt waar, het is al weer 17 jaar geleden) nam regisseur Bryan Singer een enorm risico door Hugh Jackman te casten als Wolverine. Wolverine is namelijk één van de meest geliefde personages uit de comic en Jackman was een grote onbekende (dit was pas zijn derde film). Veel fans waren op zijn zachtst gezegd dan ook behoorlijk verbaasd door dit castingnieuws. We spoelen even 17 jaar vooruit en nu is het niet voor te stellen dat iemand anders dan Hugh Jackman deze rol zou kunnen spelen. Maar deze negende keer is dan toch echt de laatste keer.

De film speelt zich af in 2029, een tijd waarin mutanten op het randje van uitsterven staan. Er zijn al 25 jaar geen mutanten meer geboren en van degene die er al waren zijn er niet veel meer over, maar dus wel Wolverine. Hij werkt als limousine chauffeur in de buurt van de Mexicaanse grens en houdt zich zo veel mogelijk afzijdig, hij is een oude man, met grijze haren op het hoofd en in zijn volle baard. Het adamantium, waaruit zijn skelet bestaat lekt en vergiftigd hem van binnenuit. En zijn gave om zichzelf te genezen is ook niet meer zoals vroeger en herstellen gaat langzamer en laat nu ook wonden en littekens achter. Onze stoere superheld lijdt aan een soort van metaalmoeheid. En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is werpt hij zich ook nog op als mantelzorger voor een oude vriend. Charles Xavier ‘woont’ namelijk in een soort bovengrondse opslagtank en is aan het dementeren en als je het machtigste brein ter wereld hebt, dan wil je niet dat daar de rem af gaat.

Zo kabbelt het leven van Wolverine betekenisloos voort, totdat hij Gabriela en haar ‘dochter’ Laura tegen komt. Gabriela weet van Logan zijn verleden als Wolverine en vraag hem om haar en Laura te helpen, iets wat hij in eerste instantie weigert. Maar als er geen andere keuze meer is moet hij Laura wel helpen om haar naar een veilige plek voor mutanten te brengen. Laura is namelijk ook een mutant met dezelfde krachten als Wolverine, zij is samen met een stel anderen samengesteld via DNA van mutanten om zo een leger van mutanten te maken. Gabriela, die als verpleegster werkzaam was in de faciliteit waar Laura ‘gemaakt’ is, heeft haar en een stel andere kinderen helpen ontsnappen en ze zijn nu een doelwit geworden van een klopjacht. En dus gaan Logan, Xavier en Laura op een roadtrip om Eden te bereiken.

Nou denk je misschien dat Logan een fijne familiefilm is, met een leuk klein meisje en een roadtrip met twee oude superhelden, maar dat is nou juist waar Logan afwijkt van de standaard Marvel film. Want Logan is een film waarbij de makers zich niet ingehouden hebben en de film biedt een realiteitszin zoals je die niet eerder zag in dit soort films. Jackman ging akkoord met een lager salaris om de film een 16+ classificatie te kunnen geven en dus is de actie van een bruut niveau die je normaal alleen ziet in bijvoorbeeld The Walking Dead. Maar het zijn niet alleen de bloedvergieten die indruk maken. De acteurs maken er een waar feest van en nagenoeg alle vertolkingen zijn wat mij betreft oscarwaardig. Patrick Stewart is simpelweg briljant als een aftakelende Charles Xavier, Jackman zet misschien wel zijn beste rol ooit neer en laat zien dat Wolverine uiteindelijk ook gewoon maar een ‘mens’ is. Ook Stephen Merchant is geweldig als albino mutant Caliban. Maar de grootste ontdekking is Dafne Keen, die met haar 11 jaar zich prima staande weet te houden naast zwaargewichten Stewart en Jackman. Dit meisje gaan we ongetwijfeld nog veel vaker zien.

EXTRA’S: Je krijgt een aantal deleted scenes, die zo in de film hadden kunnen blijven en niet alleen omdat Logan wat mij betreft niet lang genoeg had kunnen duren, maar ook zeker omdat het gewoon hele goede scenes zijn die het niet verdiend hebben om de montage niet te overleven. De hoofdmoot van de extra’s is Making Logan, een making of van ruim een uur. En dat is deze keer geen gelikte EPK die zich vermomd als een making of, maar het is er één die laat zien dat deze film met passie gemaakt is en dat maakt Making Logan dus ook verplicht kijkvoer. Verder krijgen we nog een aantal trailers en het audiocommentaar van regisseur James Mangold. Het commentaar is informatief en boeiend en het enige jammere is dat Jackman en de andere acteurs niet aan het woord komen, maar daar hebben we dan weer de making of voor.

OORDEEL: Logan is een waardig slot voor de Wolverine verhaallijn, maar tegelijkertijd ook een treurig moment. Want de film is zo goed dat het je ook doet verlangen naar meer. De actie, de feel en de acteurs zijn allemaal van een topniveau en maken van Logan….ik zeg het gewoon….de beste ‘superhelden’ film ooit gemaakt. Logan ligt vanaf vandaag in de winkels.

Bluray Review: Logan