The Force Awakens...Nu Ook Voor Thuis!

Om The Force Awakens een groot succes te noemen is misschien wel het understatement van het jaar, want deze nieuwe Star Wars film brak zo’n beetje alle records die er maar te breken vielen. Ook in Nederland was het alleen maar volle zalen, maar moet je hem dan ook nu in huis halen op BluRay?

The Force Awakens...Nu Ook Voor Thuis!

Wat moet ik nou nog zeggen over Star Wars: The Force Awakens? Eigenlijk zegt Han Solo alles al in zijn eerste regel tekst van Episode VII, “Chewie, we’re home” en dat is precies het gevoel dat je krijgt van deze film. Waar het bij de prequels (dat is dus Episode I t/m III) juist meer was alsof je je huis had opgegeven voor zo’n make-over programma en dan je nieuwe huis binnen komt lopen en de dingen er wel bekend uit zien en ergens wel aansluiten bij je smaak, maar je weet meteen al dat je je hier niet thuis zult voelen. Nee, deze keer doen ze het wel goed. The Force Awakens roept herinneringen op aan de originele trilogie zonder alleen maar te leunen op nostalgie en alles is precies zoals het hoort te zijn. De nieuwe personages Rey en Finn komen goed uit de verf, de nieuwe bad guy, Kylo Ren, straalt meer gevaar uit dan Darth Vader en Darth Maul bij elkaar en de droid BB-8 is schattig en grappig. We zien weer oude bekenden als Han, Chewbacca, Leia, R2D2 en C-3PO, de Millenium Falcon is weer het coolste schip in het universum en Stormtroopers kunnen nog steeds niet mikken. Kortom, Star Wars is weer echt Star Wars.

Maar goed, alles is dus eigenlijk al gezegd over The Force Awakens en daarom ga ik maar meteen door met de…

EXTRA’S: Ik bekeek de 2 disc versie en op disc 1 staat dan de film, die helaas geen audiocommentaar bevat van regisseur J.J. Abrams. Maar dan disc 2, die is tot de nok toe gevuld met bonus materiaal. En als eerste extra krijgen we meteen de meer dan een uur durende De Geheimen Van The Force Awakens, een zeer uitgebreide making of, die onderverdeeld is in vier delen. Het eerste deel richt zich op de pre-productie en dus worden de overgang naar Disney behandeld en zaken als de samenstelling van het schrijvers team en de casting. Maar het hoogtepunt in dit deel zijn toch wel de auditietapes van John Boyega en vooral Daisy Ridley.

In deel 2 zijn we op setbezoek in Abu Dhabi en de Pinewood Studios tijdens het eerste deel van de film en worden we uitvoerig bijgepraat over de rol van Simon Pegg, de Stormtroopers, Kylo Ren en de terugkeer van Han en Chewie. Maar in dit deel zien we ook hoe de makers de Millenium Falcon weer tot leven hebben gewekt en krijgen we alvast een voorproefje over hoe de droid BB-8 nou precies werkt, maar hier over later meer in een andere bonus feature. Deel 3 richt zich op het middenstuk van de film en dus zijn we te gast in Maz’s kasteel en zien we ook hoe Maz tot stand komt dankzij motion capture techniek. En als je het over motion capture hebt, dan heb je het natuurlijk ook over Andy Serkis, hij speelt Supreme Leader Snoke en laat hier weer eens zien dat hij de expert is op het gebied van mo-cap. Maar ook krijgen we hier eindelijk te zien waarom C-3PO in deze film één rode arm heeft. Deel 4 van deze geweldige extra geeft ons meer info over de finale van The Force Awakens en dus zien we het verhaal achter de face of tussen Han Solo en Kylo Ren en gaan we naar Skeleton Island, waar Rey uiteindelijk Luke Skywalker vindt.

Deze heerlijk lange extra zou al reden genoeg moeten zijn om deze BluRay in huis te halen, maar daar houdt het nog lang niet op. Volgende extra is Het Verhaal Ontwaakt, waarin we te gast zijn bij de eerste leessessie van het script. Daarna is het tien minuten de beurt aan de mensen die alle wezens uit het Star Wars universum creëren in Wezens En Vakwerk. En dan komt BB-8 aan de beurt in BB-8 Bouwen, waarin we verschillende test designs zien en ook goed te zien krijgen hoe deze droid on set op verschillende manieren bediend werd. En dan door naar Blauwdruk Van Een Strijd, een extra over de confrontatie van Rey en Finn met Kylo Ren aan het einde van de film. Hier zien we hoe de indrukwekkende set (het besneeuwde bos) gebouwd is en zijn we niet alleen te gast op de set, maar zien we ook beelden van de rehearsals.

In ILM: De Visuele Magie Van De Force zijn we te gast bij de tovenaars van ILM en zien we de geweldige dingen die zij doen. Ook John Williams wordt uiteraard niet overgeslagen en de man die de muziek componeerde voor alle Star Wars films krijgt dan ook zeer terecht zijn eigen bonus feature met De Zevende Symfonie. Tenslotte zijn er nog zes korte deleted scenes, die niet heel boeiend zijn, maar zeker niet hadden misstaan in de uiteindelijke montage en een extra over Force For Change, het goede doelen initiatief van Star Wars waarmee Unicef gesteund wordt. Je ziet het, aan extra’s geen gebrek. En toch is het jammer dat er geen audiocommentaar is en ook had ik graag de trailers erbij gehad om het zaakje compleet te maken. Maar laat ik duidelijk zijn, de extra’s die je nu krijgt zijn al om te watertanden.

OORDEEL: Ik wist al dat The Force Awakens een geweldige film was, maar de overvloed aan extra’s maken helemaal dat deze BluRay absoluut een must buy is. Dit is nou echt zo’n film waarvan je kan zeggen die moet je in de kast hebben staan. Elke filmliefhebber die deze film niet in huis haalt is gewoon een…ehh…gewoon een scruffy-looking nerf herder! Star Wars: The Force Awakens ligt vanaf nu in de winkels.

The Force Awakens...Nu Ook Voor Thuis!