Review Batman Arkham Knight

Batman Arkham Knight is het vierde en laatste deel in de Arkham serie. Het is een direct vervolg op Arkham City, omdat ik deze review volledig spoiler free wil houden voor de lezers, zal ik niks vertellen over het verhaal. Door alleen al te horen hebben gekregen welke nieuwe personages er in de game zitten of welke oude personages terugkeren, is er voor mij al een goeie spoiler geweest die ik liever zelf had ondervonden tijdens het spelen.

Review Batman Arkham Knight

Na een shitload van vreselijke games, kreeg Batman aka The Dark Knight, in 2009 eindelijk een game die de bekende comic book hero echt verdiende en kregen fans van de superheld iets waar ze al jaren op zaten te wachten, namelijk een goeie Batman game. Ik heb het natuurlijk over Batman Arkham Asylum. Niet alleen was dit een goeie, of misschien wel de beste superhero game toendertijd, maar een fantastische game in het algemeen.

Review Batman: Arkham Knight

Twee jaar later, net toen iedereen dacht dat een superhero game niet beter kon, werd de gamewereld opnieuw gezegend met het tweede deel in de serie, genaamd Batman Arkham City. De meningen zijn hier enigszins over verdeeld, maar persoonlijk vind ik dat Arkham City het origineel overtreft in bijna elk opzicht.

Review Batman: Arkham Knight

Vrijwel direct na de release van Arkham City, begon game developer Rocksteady studios te werken aan het volgende hoofdstuk in de Arkham serie, omdat zij zich geheel wilden concentreren op next gen consoles, werd de derde game in de serie, genaamd Batman Arkham Origins, als prequel story uitgebracht in 2013. Wel onder productie van een andere game developer, genaamd Warner Bros Games Montreal. Helaas iets minder populair dan haar 2 voorgangers, mag Arkham Origins zich nog steeds een solide game noemen.

Review Batman: Arkham Knight

Kenners van de Arkham serie zullen zich direct thuis voelen met de controls en de gameplay. Veel van Batman zijn oude moves en gadgets maken een comeback en alles voelt gewoon meteen als vanouds. Ben je nieuw tot de serie? Maak je dan geen zorgen, de controls heb je na minder dan een uur spelen al onder de knie en voordat je het weet vlieg ook jij met gemak over en door de straten van Gotham City.

Review Batman: Arkham Knight

Voor het eerst in de serie krijg je ook de mogelijkheid om de straten van Gotham te verkennen vanaf de grond met de Batmobile. Zonder twijfel een van de beste nieuwe toevoegingen aan de game. Met één druk op de knop, komt de Batmobile als een gek aanrijden als een trouwe metgezel om je te helpen met het bevechten van de criminaliteit in de straten van Gotham, mits je je dichtbij een autoweg bevindt.

Review Batman: Arkham Knight

De map van Gotham City, is 5 maal zo groot als Arkham City. Je mag zelf de volgorde bepalen waarin jij alle verschillende vormen van kwaad wilt bestrijden. Veel gameplay elementen in de game zijn aangepast op de toevoeging van de batmobile. Zo zul je de Batmobile regelmatig nodig hebben voor het oplossen van puzzels, het collecteren van objecten en het halen van bepaalde missies of challenges.

Review Batman: Arkham Knight

Mijn verwachtingen voor dit spel waren absurd hoog en ik kan met veel opluchting zeggen, dat ze allemaal zijn overtroffen. Het lange wachten, door de lange productietijd word rijkelijk beloond. De game ziet er gewoonweg fantastisch uit en de makers hebben zichzelf letterlijk voor de derde keer overtroffen. De release is een paar weken uitgesteld geweest, omdat de makers wat extra tijd nodig hadden om het spel nog even goed te polijsten. Met resultaten als dit, word zoiets je als game developer al gauw vergeven.

Oordeel: Batman: Arkham Knight krijgt van mij 5 van de 5 sterren en is een must have voor iedere next gen console bezitter, ookal hou je niet van superhero games. Het is los daarvan een geweldige actie game en zonder twijfel de beste superhero game aller tijden.

sterren-ratting-Batman-Arkham-Knight