Het is eind september en het is die tijd van het jaar… De vrouwen worden de woonkamer uitgebonjourd, zakken chips, liters Bacardi en kratten bier worden ingeslagen… Ja ja; de nieuwe FIFA komt uit! Maar ja, FIFA17 is inmiddels het 24e (!) deel van deze langlopende voetbalgame, en eigenlijk weten we allemaal dat het meestal niets nieuws brengt. Toch kopen we, vaak tegen beter weten in, ieder jaar de nieuwe editie. Is dat dit jaar eindelijk gerechtvaardigd? Of kun je beter gewoon FIFA 16 of zelfs 15 blijven spelen? Wij lieten Rikkert hem spelen om het uit te zoeken voor je.
NIEUWE ENGINE
FIFA 17 draait voor het eerst op de Frostbite-engine. Het platform dat bekend is van andere EA-games zoals Battlefield en Need for Speed. Dit is vooral te merken aan de graphics; die zien er namelijk een stuk gepolijster uit en dat laten de makers je merken ook. Na zowat iedere gemiste kans zie je wel een extreme close-up van de chagrijnige bakkes van Zlatan of een mokkende Mourinho langs de lijn. Ziet er erg gedetailleerd uit, maar wat mij betreft een beetje een overkill. Het ligt er wel erg dik bovenop. Uiteindelijk merk je er tijdens het spelen bijster weinig van.
DE GAMEPLAY
Dat FIFA 17 er weer nog iets beter uitziet dan het jaar ervoor is dus wel duidelijk, maar hoe staat het ervoor met de gameplay? Want laten we eerlijk zijn, mooie graphics zijn leuk, maar bij een sportgame draait alles natuurlijk om de gameplay.
EA heeft een aantal zaken eens flink op de schop genomen. Zo zijn de corners, vrije trappen, penalties en inworpen duidelijk veranderd. Bij het nemen van corners bijvoorbeeld, zie je een markering van waar je de bal wilt plaatsen, wat een vooruitgang is op de voorgaande ‘lucky’ corners die maar zelden bij een medespeler terecht kwamen.
Bij een ingooi kun je wat meters smokkelen langs de lijn en bij een vrije trap kun je jezelf voor het schieten eerst anders positioneren. Ook het penalty systeem is anders, maar laten we eerlijk zijn… De penalties in FIFA zijn altijd een reden geweest om het eerder op een gelijkspel te gooien dan het uit te vechten. Dat is bij deze editie niet anders helaas. Toch wel goed dat EA wat met de feedback en kritiek op FIFA 16 heeft gedaan, want wat een draak van een game was dat.
De gameplay is tijdens het spelen is op een tal punten toch weer subtiel verbeterd. Zo was een van m’n grootste ergernissen dat je aanvallers eigenlijk nooit voordeel haalden uit een mooie steekpass. Op een of andere manier waren ze dan ineens trager dan de verdedigers van je tegenstander. Dit is nu eindelijk eens verholpen, waardoor je je controller net even iets minder vaak aan gruzelementen wilt smijten tegen je tv. Ook is de AI van de scheidsrechters iets verbeterd. Tijdens het spelen de afgelopen dagen heb ze weinig kunnen betrappen op belachelijke beslissingen of het affluiten van de eerste helft tijdens een aanval in de 16 van de tegenstander.
Wat toch echt balen is is dat de het spel uiteindelijk toch, voor zover mogelijk, nog trager is dan 16. Dit komt in feite deels door de verbeterde physics die mogelijk zijn door de eerder genoemde Frostbite-engine. Spelers kunnen je beter van de bal afhouden en er worden meer fysieke duels uitgevochten. Iets wat dus in feite een verbetering zou moeten zijn, brengt dus helaas een groot nadeel met zich mee. Wil je echt een beetje een lekker potje willen spelen, ben je dus genoodzaakt om alle instellingen flink aan te passen, wil je je sublieme passes met een loeihard schot af willen maken en dat kan dan online helaas weer niet. Kut dus.
Oh ja, weet je wat nog meer kut is? Dat Youri en Evert verdomme niet eens de moeite hebben genomen om hun nest uit te komen om nieuwe zinnen in te spreken. Je zult het helaas nog steeds moeten doen met de zinnen “een snoek is er niks bij” en “als dit buitenspel was Youri, dan eet ik m’n hoed op”.
THE JOURNEY
Is er dan zo weinig verschil met de voorgangers, dat je FIFA 17 gewoon kunt laten liggen? Neen! We komen nu aan bij de grote verrassing van deze game. Een heuse single-player story mode en laat dat nou hartstikke tof zijn! Hiervoor zijn Youri en Evert dan weer wel opgetrommeld om nieuw commentaar in te blaten godzijdank.
In deze spelmodus kruip je in de huid van de jonge, getalenteerde voetbal-belofte Alex Hunter. Als klein jongetje droom je al van het spelen bij een grote Premier League-club. En deze reis naar de top kun je in FIFA 17 als een soort interactief jongensboek, vol epische cutscenes, volbrengen. Zijn lot ligt letterlijk in jouw handen.
Als jong talentje blink je al uit en niet veel later ga je samen met je beste maatje Gareth Walker op trainingskamp. Deze trainig bestaat uit een breed scala aan ‘skill-games’ en oefenpotjes, waarbij je ervoor moet zorgen dat je opvalt. Als je dit gelukt is komen de eerste snelle jongens al om de hoek kijken die jou en je vriendje gouden bergen beloven en jou maar al te graag aan een contract helpen. Daarbij wordt je dus meteen al gedwongen even goed na te denken voor je kiest. Kies je bijvoorbeeld voor een club waar je al meteen best veel verdient en je doelen hoger liggen, heb je weinig speeltijd omdat je waarschijnlijk niet in de basis staat en dus kun je Alex niet goed genoeg laten ontwikkelen.
Al het trainen bouwt op tot het epische moment van je eerste invalbeurt en je kans te shinen op het veld. Je kunt voorafgaand aan iedere wedstrijd kiezen of je als team speelt of alleen als Alex. Je hebt duidelijke doelen, zoals bijvoorbeeld een bepaalde waarderings-score halen bij je trainer, een assist geven enneh… Oh ja, ook nog eens de wedstrijd winnen en dan het liefst door een goal van jouzelf. Het biedt een hoop diepgang aan de game. Ook hebben al je keuzes en acties invloed op het aantal volgers op socialmedia, en de relatie met andere spelers en je manager.
Wat af en toe wel frustrerend kan zijn is dat je natuurlijk je mooiste acties per se met Alex uit wilt voeren, wat niet altijd tot de meest ideale spelsituaties leidt. Maar al met al is dit toch echt een hele welkome en leuke toevoeging aan deze FIFA-franchise die je toch weer je portemonnee doet trekken. Dammit!
DE SOUNDTRACK
Wat uiteraard ook bij iedere FIFA hoort; een vette soundtrack met nummers die over een half jaar de charts pas bereiken. Met meer dan genoeg tracks stelt deze editie dan ook weer zeker niet teleur uiteraard.
Om je alvast in de sfeer te brengen kun je hier de gehele tracklist beluisteren via deze Spotify playlist:
EINDOORDEEL
Door het tegenvallende vorige deel en de frustraties tijdens het spelen daarvan, was ik eigenlijk geneigd over te stappen grote concurrent ‘Pro Evolution Soccer 17’. Maar door de verfijning van bepaalde spelsituaties en vooral vanwege de onverwacht vernieuwende toevoeging van de meeslepende modus van ‘The Journey’, ben ik toch weer overtuigd door de makers om voor FIFA 17 te gaan. Well played EA, well played.
FIFA 17 krijgt van mij 4 van 5 sterren en is vanaf 29 september te koop.