Game Review Dishonored Definitive Editon

Dishonored is, handen in het vuur, één van mijn favoriete games van last-gen. Een game waarvan ik altijd heb gezegd, die ga ik zeker weten nog 1 of 2 keer uitspelen. Het enige probleem is dat mijn last-gen console na de aankoop van mijn next-gen console onder een dikke laag stof ligt en al maanden niet meer wordt gebruikt. Toen het mij bekend werd, dat Dishonored, na tientallen andere games, ook een re-release zou krijgen op next-gen, onder de titel, Dishonored Definitive Edition, kon mijn geluk niet op. Ik zag dit direct als de perfecte gelegenheid om deze game opnieuw een playthrough te geven, maar ditmaal op next-gen, met verbeterde graphics en hopelijk ook een frame rate van 60fps, als dat niet te veel gevraagd is tenminste……………..?

In Dishonored speel jij als Corvo Attano, Corvo is de persoonlijke bodyguard van Empress Jessamine Kaldwin en haar dochter Emily. Na Corvo zijn terugkeer van een missie, is hij getuige van de moord op empress Jessamine en de ontvoering van haar dochter. Corvo word meteen beschuldigd van alle misdaden, gestript van zijn titel en opgesloten in de cel. Eenmaal op death row, krijgt Corvo hulp van anonieme bron om te ontsnappen, om zo als assassin wraak te kunnen nemen op de ware schuldige partij en tegelijkertijd zijn naam te kunnen zuiveren.

Dishonored is een first person action/adventure game die zwaar de nadruk legt op stealth. De wapens en middelen, die je als speler tot je beschikking krijgt om zo stealthy mogelijk met je vijanden af te rekenen, zijn fucking awesome, uiterst uniek en zeer origineel! Naast je standaard zwaard en pistool, krijg je geleidelijk een aantal magische krachten tot je beschikking, zoals bijv: teleportatie of het oproepen van een ratten leger om letterlijk je enemies dood te laten knagen.

Dishonored Definitive Edition Launch Trailer (HD)

De actie en het verhaal van Dishonored vinden beide plaats in de fictionele stad Dunwall. Een stadje geplaatst in een 19 eeuwse setting, geteisterd door een dodelijke plaag en een rattenplaag erger dan die van New York City. Geinfecteerde, doorgedraaide bewoners van de stad aarzelen geen moment je aan te vallen, evenals grote groepen agressieve ratten.

Dishonored Definitive Editon Gameplay

De graphics van Dishonored zijn niet bepaald oogstrelend prachtig te noemen en de Definitive Edition heeft daar helaas niet veel aan kunnen verbeteren. De graphics zien er iets smoother uit, maar het is geen wereld van verschil vergeleken met het origineel. Spijtig genoeg is ook 60fps toch iets te veel gevraagd. De game runt net als op last gen wederom met 30fps en soms zelfs lager. Het ziet er allemaal een beetje blokkerig uit en speelt soms wat schokkerig. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik me deze game op geen enkele andere manier zou kunnen voorstellen. De setting en de feel gaan uitstekend samen met de sombere graphics en creëren daardoor beide een uitstekende wereld voor jou om je in te begeven.

Dishonored word geprezen om zijn fantastische DLC en deze zitten allemaal in de Definitive Edition inbegrepen. De Dishonored:The Knife Of Dunwall DLC zou de grote uitblinker moeten zijn, maar ik heb helaas nog niet de tijd gevonden om dat met eigen ogen te ondervinden.

Bijna twee jaar na de release van next-gen, zijn er helaas nog maar een handjevol echt vette next-gen games. Ik heb dan ook persoonlijk al deze tijd sterk het gevoel alsof next-gen consoles alleen worden gebruikt, voor het opnieuw uitbrengen van last-gen games met ”verbeterde” graphics. Het aantal opnieuw uitgebrachte last-gen games, is echt te veel om op te noemen! Je kan je eraan irriteren, maar het is wel ideaal voor mensen die graag een bepaalde game nog een keer zouden willen spelen, of voor mensen die een game helemaal hebben gemist op last-gen en nu alsnog de kans krijgen deze te spelen.

Conclusie: Als er één game is die opnieuw gespeeld mag worden, of die je gespeeld moet hebben, dan is dat Dishonored wel! Dit is een uitstekende keuze geweest voor een re-release op next-gen. Ondanks dat het grafisch nog veel te wensen overlaat is het verder een mega brute game die garant staat voor dik vermaak van begin tot eind.

Dishonored krijgt van mij makkelijk een perfecte score van 5 sterren voor het verhaal en de gameplay. De toevoeging van alle DLC aan de Definitive Edition is fantastisch. Alleen het feit dat er gefaald is de game een waardige graphics en een frame rate boost te geven op next-gen, dwingt mij er een ster vanaf te trekken, en de Definitive Edition van deze game te belonen met 4 van de 5 sterren. Nu is het afwachten hoe Dishonored 2 het er vanaf gaat brengen als ware next-gen titel!