Review Sniper Elite 4

Bijna drie jaar na de laatste Sniper Elite komt Rebellion 14 februari dan eindelijk met een nieuwe third person shooter: Sniper elite 4. De Britse spelontwikkelaars borduren in hun nieuwste kindje voort op het verhaal van de voorgaande spellen. Na de zware campagne in Noord Afrika -sniper elite 3- sluit de enige echte Karl Fairburne zich aan bij de verzetsstrijders in Italië.

Review Sniper Elite 4

PLOT: Italie 1943; Mussolini heeft Italië in zijn macht en speelt een grote rol in de Tweede Wereldoorlog. Aan Karl en zijn bevriende verzetsstrijders de eer om het fascistische regime beetje bij beetje neer te halen. Karl landt op verschillende locaties in Italië waar hij wapens ontmanteld, tanks en andere militaire voertuigen laat ontploffen, informatie verzameld en zonder genade alle nazi’s snipert of anderszins om het leven brengt.

Het duurde niet lang om het gevoel van sniper weer in de gamevingers te krijgen. Het mag dan bijna drie jaar geleden zijn dat we dezelfde knoppen bediend hebben voor het raken van de vijand in de ware sniper stand, met slomo van je precieze kill, het genot ervan blijft hetzelfde. Wie kijkt er nou niet graag naar de X-kill cam met de details van de gesplinterde botten en kapotte organen? In Sniper Elite 4 wordt deze speciale slomo cam nu nog vaker getriggered, niet meer alleen bij verre sniper schoten, maar ook bij mine-, melee-, en granaten kills.

Review Sniper Elite 4

De maps van de missies zijn in de nieuwste uitgave van sniper bewust groter gemaakt. Ook heb je meer mogelijkheden met betrekking tot klimmen en het vinden van ultieme sniper posities dan in de vorige uitgaves. De kans om een enorme afstandsschot te maken is daarmee iets realistischer. Al moet je het nog wel doen natuurlijk. De grote maps tijdens de missies zijn een echte verrijking van de game. Zo heb je meer side ops, kun je meer verzamelen en kun je betere sniper plekken vinden.

De graphics zijn niet heel aanzienlijk veranderd ten opzichte van de vorige uitgaves. De structuren, uitzichten en details zien er weliswaar wat beter uit, het is en blijft geen Witcher 3 of Uncharted. Maar daar moet je het spel ook echt niet mee vergelijken, de stijl is anders, maar ook het doel. Grafisch gezien zijn er geen enorme stappen gemaakt, begrijp me niet verkeerd, het ziet er niet slecht uit. Alleen had ik wellicht iets grotere stappen verwacht ten aanzien van het grafische gedeelte.

De besturing is snel, verloopt soepel en heeft geen last van glitches. Het veranderingen van je instellingen gaat snel, bediening van je wapens is echt zonder enig commentaar. Er is volgens mij echt geen slecht punt te vinden met betrekking tot de besturing, het werkt gewoon goed. Bovendien hebben ze bij Rebellion hun best gedaan de A.I. te verbeteren. Vijanden komen actiever naar je zoeken zodra ze door hebben dat je hun aan het neerhalen bent. Je kunt ze alsnog om de tuin leiden, maar dit gaat minder makkelijk dan je misschien zou verwachten. Dat maakt het verstoppertje wel wat uitdagender.

Review Sniper Elite 4

Net als de voorgaande sniper games heeft ook deze versie een multiplayermodi. In zeven verschillende muliplayermodi kunnen maximaal twaalf andere snipers het tegen elkaar opnemen. Vooralsnog heeft Sniper Elite 4 multiplayer zes mappen, die in de toekomst (gratis) worden aangevuld. Tenminste dat beloofd Rebellion. Over de multiplayer modi kan ik eerlijk gezegd niet heel veel reviewen. Zonder tegenspelers is het redelijk moeilijk testen. De maps zagen er prima uit. Alleen nog erg leeg zonder tegenstanders. Zodra het spel in de winkels te verkrijgen is, test ik het met liefde nog eens echt uit. Ook is er de net als in de vorige uitgaves een co-op modi. Deze is natuurlijk altijd erg fijn. Samen met je online vriend een co-op missie uitvoeren, brengt je net even wat dichter bij het ware sniper gevoel.

Rebellion beloofd trouwens naast nieuwe multiplayer mappen nog een hoop meer. Als je de season pass aanschaft (34,99 euro) of de digital deluxe editie koopt, krijg je drie nieuwe missies voor de campagne, de missie Target: Führer campaign mission, nieuwe wapens, skins en twee andere personages. Alle nieuwe multiplayer maps die na de release komen, zullen gratis beschikbaar worden gesteld voor iedereen.

Review Sniper Elite 4

OORDEEL: Sniper Elite 4 is net als zijn voorgangers een heel fijn spel om te spelen. Al moet je er wel van houden; sniper games zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar wanneer je je volledig aan de sniperstand hebt overgegeven, is Sniper Elite 4 net als zijn voorgangers één van de beste in zijn soort. De nieuwste uitgave ziet er iets beter uit dan zijn voorgangers, heeft grotere en meer uitdagendere maps en missies en iets meer uitdagingen door de verbeterde A.I. En ook de besturing loopt vlekkeloos. Ik mag dan wel een sniper-fan zijn, heel veel meer kritiek over deze game kan ik gewoonweg niet vinden. Echt het enige waar ik iets meer van had verwacht, ligt bij de grafische kant; ik had net wat grotere stappen verwacht. Maar is ook zeker niet onder de maat. Alhoewel ik graag nog wat meer kritiekpunten zou aanleveren, heb ik die echt niet. Sniper Elite 4 krijgt daarom van mij vier-en-een-halve ster. -NOTE TO SELF: ik heb het spel nog niet helemaal uitgespeeld, dus wellicht is alleen het einde van de game nog een kritisch punt-

Sniper Elite 4 ligt vanaf 14 februari in de winkels voor de PS4, XBOX One en de PC.

Review Sniper Elite 4