Review: Metroid: Samus returns

Mario, Luigi, Kirby en Link zijn allemaal Nintendo personages die op grootse manier hun 25ste verjaardag mochten vieren. Er mist echter een bepaalde blonde dame in deze lijst die zowel bij haar 25ste als 30ste bestaansjaar vergeten is. De Metroid franchise is enorm geliefd onder vele Nintendo fans en Samus onder het tapijt geschoven gezien te worden, is niet iets dat stilletjes geaccepteerd werd. Een lange tijd leek het alsof de verzoeken om een nieuwe Metroid spel in dovenmansoren vielen, Maar Nintendo wist iedereen te choqueren met de aankondiging van Metroid Prime 4 op de E3 van 2017. Aangezien de ontwikkeling hiervan nog veel tijd in beslag zal nemen, worden we warm gehouden met een tweede Metroid spel. Als voorafje mogen we nu al genieten van een remake van de Game Boy klassieker Metroid: Samus Returns, dit keer voor de Nintendo 3DS.

Review: Metroid: Samus returns

De galactische federatie heeft Samus Aran naar de oorsprong van de Metroids gestuurd om ze eens en voor altijd uit te roeien.  Vanaf het eerste moment dat je voet zet op thuisplaneet van de Metroids “SR388” is het duidelijk dat dit geen vriendelijke omgeving is. Bewapend met je vernuft en armkanon is het aan jou om dit vuile klusje te klaren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de hele planeet overstroomd is met giftig, paars water. Met iedere bepaalde hoeveelheid Metroids die je neerhaalt, daalt het niveau van het water en wordt het spel daarmee letterlijk in ‘levels’ verdeeld.

Nintendo noemt dit een remake, maar doet het daarmee eigenlijk tekort. Er is zoveel gedaan aan de presentatie en speelbaarheid dat we hier alleen nog in ziel kunnen spreken van hetzelfde avontuur. Rond bewegen, schieten en rondrollen in balvorm vloeit allemaal naadloos in elkaar over. De controls zijn intuïtief genoeg dat ook zonder eerdere Metroid ervaring je binnen de kortste keren je door de gevaarlijke grotten heenvliegt. Om je reis te vergemakkelijken zijn zogenaamde Aeon krachten toegevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is de scanner die kaart om je heen toont inclusief mogelijke geheimen. Een purist zal hier zijn neus voor ophalen, maar persoonlijk vind ik dit een aangename toevoeging in een meer moderne tijd van games, waarin de speelduur van een spel oprekken met onduidelijke zoektochten niet meer nodig is.

Minder Intuïtief is de indeling van de ondergrondse tunnels die je moet doorkruizen. Hoewel verkennen een onderdeel is van de gameplay, werd mij meerdere malen niet duidelijk waar mijn volgende bestemming was of moest je grote stukken teruglopen, wat mij het gevoel gaf dat ik op het verkeerde pad zat. Gaandeweg ontgrendel je steeds meer krachten die nodig zijn om voortgang te maken, maar ook eerder ontoegankelijke ruimten openen. Het is spannend om vaak nieuwe krachten te krijgen, maar oververzadiging zorgt ervoor dat sommige vaardigheden beperkt gebruik zien. Zo is de bevriezende straal een handjevol keren nodig om verder te komen in een level en is het voor offensief gebruik overbodig.

Tot slot is een grote teleurstelling in Metroid: Samus Returns de lage variatie aan vijanden en bazen die je tegenkomt. In totaal zijn er veertig metroids neer te halen, die allemaal een beest bezeten hebben. Er is een acceptabele hoeveelheid unieke baasgevechten, maar daarvoor moet je dertig keer door een tweetal terugkerende baasgevechten heen worstelen. Minder was in dit geval duidelijk meer geweest. Voor het feit dat je na drie tot vier reguliere vijanden al dezelfde monsters tegenkomt, maar met een andere kleur, is geen excuus voor. Gelukkig bieden alle type vijanden en bazen gecombineerd een gebalanceerde uitdaging voor alle type spelers.

Oordeel: Nintendo heeft er werk van gemaakt om een vijfentwintig jaar oud spel te vertalen naar een moderne tijd. In veel aspecten is het een groot succes, maar laat een aantal steken vallen in termen van ontwerp. Een grotere variatie aan vijanden en een doelmatiger ontwerp van wapens en vaardigheden had Metroid: Samus Returns veel goed gedaan. Desondanks deze verbeterpunten is wat overblijft een extreem soepel spelend avontuur waar zowel beginners als kenners een leuke uitdaging in zullen vinden.

Review: Metroid: Samus returns