feb 242017

Review: Logan

Superhelden komen en gaan, maar er is slechts één Wolverine. Hugh Jackman heeft al zeventien jaar de eer om de rol van het stripfiguur te vertolken dat zweeft tussen anti-held en traditionele goeddoener. Het onvoorspelbare gedrag en driedimensionaal karakter van Wolverine is een grote factor in zijn populariteit en het is tegenwoordig onvoorstelbaar dat iemand anders dan Jackman zijn schoenen mag opvullen. Het is dan ook de vraag of we de scherp geklauwde mutant na dit laatste deel in de trilogie, Logan, terug gaan zien.

Review: Logan

Plot: Het is ondertussen 2029 in het X-men universum en de hoogtijdagen voor mutanten zijn voorbij. Het gros is uitgeroeid en wat er van over is, leidt een oneerbiedig leven. Twee hiervan zijn de dementerende Charles Xavier en de versleten Logan wiens helende krachten aan het uitwerken zijn. Hierboven op komt dat al meer dan 20 jaar geen nieuwe mutant meer is geboren, althans dat dachten ze…

Meteen in de eerste scene toont regisseur James Mangold dat er geen compromissen gesloten zijn. Van het taalgebruik tot de thematiek en het extreme geweld, is dit een film voor volwassen publiek. Het is grof in alle opzichten en ik heb erg genoten van het hyperrealistisch geweld dat vaak volledig in beeld wordt gebracht. Dat Wolverine niet meer goed geneest laat ieder gevecht betekenisvoller overkomen. Gelukkig krijgt hij hulp van een onverwachte plek. Als je een elfjarig meisje met haar klauwen volwassen mannen wil zien openrijten, ben je op het juiste adres.

Laura, de mutant met dezelfde kracht als Logan, steelt namelijk de show. Jong talent Dafne Keen mag dan weinig tekst hebben, maar ze zet een indrukwekkende acteerprestatie neer door van schattig naar bloedlink sneller dan Quicksilver te gaan. Ik was aangenaam verrast door de hoeveelheid actie waar zij en andere kleine mutanten aan deelnemen, in plaats van zich te onderwerpen aan het taboe van kinderen die niet deel mogen nemen aan geweld.

Waar het vorige deel The Wolverine nog een fout verhaal vertelt in een clichématig Japan is Logan juist ingetogen, somber en duister. Er zit nog steeds voldoende humor in, maar de meeste hiervan komt in de vorm van sarcastische sneren tussen Logan en Xavier. De dynamiek tussen de personages komt goed tot zijn recht door de vele jaren die Jackman en Patrick Stewart samen hebben gewerkt.  De alzheimer die Xavier ondergaat stelt hem in een ander daglicht met een nieuwe kracht die verantwoordelijk is voor de vetste scène van de hele film. Het verhaal als geheel is niets bijzonders. Een goed tempo en toevoer van innemende personages zorgden voor geen moment verveling.

Oordeel: Ik kan erg kort zijn over Logan; als Marvel-, actie- of zelfs filmliefhebber in het algemeen is dit een film die je gezien wilt hebben. Ik houd het tevens kort, omdat ik bang ben door enthousiasme iets weg te geven over een aantal onvoorspelbare plotpunten. Mijn enige klachten over de film zijn indirect, zoals de vraag waar andere X-men zijn of wat er met ze is gebeurd? Logan is een meer dan waardig einde aan het erfgoed van Hugh Jackman als Wolverine.

Logan draait vanaf 2 maart in de bioscoop

Review: Logan