Als echte horror fanaat ging bij het horen van de titel Little Nightmares mijn bloed al sneller stromen. De dag dat mijn review-exemplaar op de mat viel gingen dan ook  ‘s avonds de gordijnen dicht, alle lichten uit en het volume vol aan om deze beloofde nachtmerrie en belichaming van al je ‘childhood fears’ te ervaren… Maar bezorgde de game mij uiteindelijk ook daadwerkelijk nachtmerries?

PLOT: Vage mist, een vrouwelijke gedaante doemt op… Wie is ze? Wat doet ze? Ze heeft opgestoken haar… Oh, ze kijkt om… Wacht… is het een geisha? Poef! Je schrikt wakker. Je bent, naar het lijkt, een klein meisje, gehuld in een geel regenjasje en een schattig zuidwestertje. Je weet als speler totaal niet wat of waar je bent, maar je voelt meteen aan alles; dit is geen plek voor een klein schattig meisje en je moet hier weg. Je begint te lopen en de boel een beetje te verkennen. Het enige gebruiksvoorwerp dat je tot je beschikking hebt is een aansteker om een beetje licht te scheppen in de duisternis. Want duister is Little Nightmares absoluut.

Waar je je precies begeeft is een groot raadsel. Wel merk je dat alles een beetje heen en weer deint, dus het zal wel op een soort schip zijn. Hoe dan ook, één ding is wel al snel duidelijk; je bent niet alleen. Een soort gnoompjes schieten af en toe uit een hoek en maken zich uit de voeten, enge bloedzuigers hebben het op je voorzien en later moet je proberen uit de handen van grote, smerige en misvormde figuren te blijven.

Little Nightmares is in feite het best te omschrijven als één lange aaneenschakeling van escaperooms. Waar de game heel knap mee speelt is de spanning en de suggestie van dreigend gevaar. Je verplaatst je al puzzelend van kamer tot kamer zonder gespot of gepakt te worden…

GAMEPLAY: Little Nightmares is een platform game met veel puzzel-elementen. De controls zijn simpel en de game speelt lekker en soepel. Heel af en toe is het lastig om te zien of je bijvoorbeeld ergens recht voor staat, maar dat mag geen naam hebben.  Als een wezen je opmerkt en je verschuilt je zelf snel in de schaduwen, voel je je hartslag in de controller wat de game intens maakt. Ook vind je af en toe lantaarns die kunt laten fungeren als savepoint door ze met je aansteker aan te steken.

De puzzels zijn niet perse heel moeilijk, maar laten je je hersenen goed gebruiken. Het bijzondere aan de manier van spelen vond ik vooral dat ondanks dat de game heel overweldigend kan zijn qua omgeving, je toch op een of andere manier uiteindelijk de juiste keuzes maakt en de puzzels oplost.

Ook het geluid is echt fantastisch. De leegte die af en toe wordt gevuld met spannende geluidjes, aanzwellende muziek en neuriënde kindertjes laten de haren in je nek overeind staan. En ook het geluid van je knorrende maagje, vanwege het feit dat je figuurtje af en toe honger krijgt en iets moet eten, vervult (zonder iets te spoilen) een bijzondere rol in de game.

GRAPHICS: De graphics zijn echt van een bijzonder niveau. De sfeer is grimmig en duister, en de omgeving heerlijk grotesk en vintage. Er wordt op een mooie manier gespeeld met scherpte-diepte waardoor je een goed gevoel krijgt van hoe nietig jouw persoontje is in deze grote, gevaarlijke wereld.

OORDEEL: Little Nightmares een schitterend duister meesterwerkje. Het is één van de meest originele en bijzondere spellen die ik in tijden heb gespeeld. Het contrast tussen het schattige hoofdpersonage en de zieke wereld om haar heen is even verwarrend als luguber. De game bezorgt je geen hartaanval of een bruine onderbroek door de schrikmomenten, maar is wel continu reuzespannend. Wel is hij helaas bijzonder kort. In 2 avondjes (bij elkaar opgeteld zo’n 5 uur) speelde ik ‘m uit en is de replay-waarde op zijn zachtst gezegd niet hoog. Nu is de game ook niet heel duur, maar het was vooral gewoon echt jammer dat ‘ie voorbij was, want dit is nu net het soort nachtmerrie die wel wat langer had mogen duren.

Wat ik wel moet zeggen is dat ik Little Nightmares echt geen goede titel vind. De belofte dat het je confronteert met je ‘childhood fears’ is nergens op gebaseerd. De oorspronkelijke titel ‘Hunger’ had door de hoeveelheid vlees, koks, schrokkende mensen en het feit dat je personage zelf af en toe fikse honger heeft, veel beter op zijn plaats geweest.

Dat gezegd hebbende, heb ik me heerlijk vermaakt met deze creepy game en krijgt ‘ie van mij 4 sterren.

Little Nightmares is zowel digitaal als fysiek beschikbaar voor de PS4, Xbox One en PC voor een adviesprijs van 25 euro voor de normale editie en 30 euro voor de ‘Six”-editie (met statue).