Review: Life Is Strange – Before the Storm ep.1

Niet alle games draaien om zinloos geweld, de hoogste score of het domineren van andere spelers. Dit bewees ontwikkelaar Dontnod met Life is Strange in 2015 door ons een interactief verhaal te geven over een intens tienerdrama met voldoende lastige, levensveranderende keuzes. Het had zo zijn zwakke punten, maar onderliggende thema’s over depressie, sociale acceptatie, ontdekking van seksualiteit en zelfmoord kwamen hard aan. In Life is Strange: Before the Storm keer je terug naar Arcadia Bay…maar dan voor de gebeurtenissen van deel een om het leven van Chloe te zien voor ze een rebel werd. De vraag is of de franchise in de handen van ontwikkelaar Deck Nine een even meeslepend resultaat zal opbrengen.

Life is Strange: Before the Storm verschijnt in episodes. Dit is een review van episode 1.

In veel aspecten lijkt Before the Storm op zijn voorganger; de stijl is minimalistisch, maar met een groot aandacht voor detail. De algehele visuele presentatie is echter nog steeds ondermaats. Op iedere muur is iets te bekijken en over veel objecten heeft Chloe een verhaal te vertellen of een scherpzinnige opmerking te maken. Hoe snel je door een hoofdstuk heen speelt, hangt dus voor een groot deel af hoe geïnteresseerd je bent in de omgevingen en de dingen die Chloe te vertellen heeft. Dialogen en innerlijk monologen zijn sterk geschreven, maar geforceerde pop-cultuur referenties gaan er bij mij nog steeds niet lekker in.

De gameplay is dus grotendeels hetzelfde gebleven, alleen heb je dit keer geen magische kracht waarmee je de tijd terug kunt spoelen. In plaats daarvan is er nu een discussie minigame voor in de plaats gekomen als onderscheidend element. Hierin moet je door goed naar de uitspraken van de ander te luisteren het juiste, kattige weerwoord geven. Het doorzoeken van omgevingen is hierin cruciaal, omdat ze informatie kunnen geven over de ander persoon en daarmee sterkere weerwoorden ontgrendelen. Of je hierin echt af kunt gaan of dat het gesprek slechts anders verloopt afhankelijk van je keuzes, was niet helemaal duidelijk. Alle discussies werden namelijk vlekkeloos overwonnen.

Zoals je kunt verwachten dient episode 1 als een introductie aan de problemen waar Chloe mee te kampen heeft en zie je het begin van haar relatie met Rachel. Van thuis tot aan school wordt het leven haar niet makkelijk gemaakt, maar gaat ze als puberale tiener ook niet altijd even elegant om met confrontaties. Het opeenstapelen van te veel zielige omstandigheden doet uiteindelijk af aan de geloofwaardigheid van een verhaal. Het is een gevalletje: je favoriete band is uit elkaar, je hond is weggelopen, je ouders zijn gescheiden en oh, je bent terminaal ziek (om mogelijke voorbeelden te noemen). Wanneer er teveel dramatische gebeurtenissen op elkaar worden gestapeld, is het lastig het narratief nog serieus te nemen. Toch kan ik niet ontkennen dat er aantal momenten inzitten die op subtiele wijze op de emoties van de speler inspelen.

Oordeel: Een slecht begin is het niet, maar aangezien Before the Storm drie episodes heeft, tegenover vijf van het origineel, moet het snel tempo oppikken. Chloe kennen we al, Deck Nine moet ons nog laten zien waarom haar relatie met Rachel het vertellen waard is. Daarnaast moet het nog een extra tandje bijzetten, omdat het een interessant, bovennatuurlijk element mist. Ik kijk er in ieder geval naar uit om gelijke delen ontroerd te worden en ineen te krimpen van ongemak veroorzaakt door tieneremoties.