Review:  Assassins Creed Origins

Na de release van Assassin’s Creed 2 in 2009, hebben we t/m 2015 jaarlijks een nieuwe Assassin’s Creed game mogen zien. Dat zijn 8 games achter mekaar en dan heb ik het puur over de main serie. Voor mij ging de franchise na Assassin’s Creed Brotherhood uit 2010 heel gauw koppie onder. Heel even, met de release van het vierde deel, Black Flag uit 2013, kwam de franchise weer even boven drijven, om daarna genadeloos naar de bodem te zinken met de next gen versies genaamd, Assassins Creed Unity en Syndicate. Na zeer teleurstellende verkoopcijfers en ook nog eens veel kritiek over de laatste 2 games, heeft Ubisoft besloten, om voor het eerst in 8 jaar tijd, het volgende deel 1 jaar langer in productie te houden, met het plan de franchise een frisse start te kunnen geven. Was een extra jaar voldoende om de Assassin’s Creed franchise op te vissen van de bodem waarop het zich bevond? Of is deze franchise nog steeds dead in the water?

Review:  Assassins Creed Origins

PLOT: Assassin’s Creed Origins is het 10de deel uit de main serie en zoals je aan de titel kan zien, hebben we hier te maken met een prequel. Chronologisch gezien speelt AC Origins zich als eerste af in de tijdlijn en mogen we getuige zijn van de geboorte van the assassins.

Review:  Assassins Creed Origins

Er is in AC Origins nog geen sprake van assassins, maar je speelt met een zogenoemde Medjay. Een Medjay is een soort bodyguard van de farao en bezit gelukkig alle skills die jij van een assassin gewend bent. Medjay Bayek is ditmaal het personage waarmee je het moet doen. Tot mijn grote verbazing is Bayek, ondanks zijn zware lust voor wraak, niet de saaie, sombere en stereotype assassin die je zou verwachten. Hij is verrassend charismatisch en komt zo nu en dan zeer komisch uit de hoek.

Review:  Assassins Creed Origins

Het grootste gedeelte van de game ben je bezig met het uitoefenen van zijn wraak en de geboorte van Bayek als daadwerkelijke assassin, mag je veel later verwachten dan je misschien zou denken.

Review:  Assassins Creed Origins

De setting waar dit zich allemaal in afspeelt is ditmaal, het prachtige Egypte! Samen met Azie, is dit een locatie waar fans al jaren om vragen en nu dus eindelijk hebben gekregen. De setting van de game is fantastisch en leent zich perfect uit aan een Assassin’s Creed game. De kaart is gigantisch groot, maar laat je niet misleiden, want de zeer lineaire missie structuur, leid je heel snel van locatie naar locatie en voordat je het weet heb je de helft van de map al gezien.

Review:  Assassins Creed Origins

De wereld is gevuld met side-quests, maar die komen meestal allemaal op hetzelfde neer. Vaker dan je wil, mag je wederom minuten lang achter mensen aanlopen, om aan te horen wat ze precies van je willen, ik dacht dat we dat wel gehad hadden, want dit ramt zo nu en dan het tempo flink uit de game. De mooie setting is een van de weinige positieve dingen die ik over de game te zeggen heb, dus bereid je voor.

Review:  Assassins Creed Origins

Voor het feit dat er een jaar extra de tijd is genomen voor de ontwikkeling van deze game, is het nog steeds één groot zooitje en ik weet eerlijk waar niet waar ik moet beginnen. Het is in mijn ogen wederom niks, maar dan ook NIKS nieuws. Het is alles wat je van Assassins Creed gewend bent en MINDER! Voor mijn gevoel zaten de 2 voorgangers zelfs wat strakker in de graphics en de frame rate heeft vaak de neiging om te zeggen ”fuck it”. Kwa bugs en glitches is de game misschien niet zo erg als Unity, maar er zijn er nog steeds genoeg om op te noemen. Denk aan, paarden die door muren heen rennen, Bayek die vast zit in de grond en zelfs een game crash zo nu en dan zijn een paar dingen waar ik mee te maken heb gehad.

Review:  Assassins Creed Origins

Assassin’s Creed is volledig rpg gegaan deze keer, maar dat was niet echt iets wat de game nodig had in mijn ogen. De combat is ietwat anders, maar wordt al gauw erg herhaaldelijk en brengt weinig tot geen diepgang met zich mee. Je bekende eagle-eye vision is ditmaal ingeruild voor een daadwerkelijke eagle, die je vanuit de lucht kan helpen met het spotten van je doel, je enemies en of benodigdheden voor upgrades aan je armor. Upgrades die je krijgt door op specifieke dieren te jagen, zoals leeuwen en krokodillen.

Review:  Assassins Creed Origins

De hoofdbestanddelen van Assassins Creed Origins, klimmen, vechten en stealth, zijn nog steeds even kapot als bij zijn voorgangers en dit ervaar ik als een hele grote teleurstelling. Nog slordiger vind ik, is dat als je bijvoorbeeld onopgemerkt een groep personen moet volgen, dit helemaal niet discreet hoeft te gebeuren, kom je te dichtbij, of sterker nog mep je, de te volgen persoon, op z’n kop met je speer, heeft dit totaal geen gevolgen voor de missie……….erg erg erg lui. Krijg je de taak om tijdens een missie een partner in leven te houden, maar wordt hij of zij neergehaald, maak je aub geen zorgen, slacht alle mannetjes af en je partner staat uiteindelijk weer op alsof er niks gebeurt is en de missie gaat vrolijk verder.

Review:  Assassins Creed Origins

OORDEEL: De voorbeelden die ik je gaf over de missies vind ik persoonlijk erg lui en dat kan ik ook zeggen over de meeste architectuur van de gebouwen. Ik kan me herinneren dat er in de voorafgaande delen altijd wel iets was waar je je aan vast kon houden, nu klimt Bayek op de meest platte muren zonder dan maar ook een steen die uitsteekt om je aan op te trekken.

Vijanden te paard zorgen voor lachwekkende taferelen en ik ga de review heel abrupt afkappen met 2 sterren voor Assassin’s Creed Origins, want ik typ mezelf langzaam een depressie in.

Review:  Assassins Creed Origins